We kunnen in Nederland vertrouwen op goede gezondheidszorg en jeugdhulp. Voor iedereen, altijd en overal. Dat willen we graag zo houden, ook voor volgende generaties. Daarom bewaakt en bevordert de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd in oprichting de veiligheid en kwaliteit van de zorg. Wij gaan uit van gezond vertrouwen in de zorg en vragen vertrouwen in ons onafhankelijke oordeel.

Hier vindt u de mogelijkheden om contact met ons op te nemen en ons adres. Verder kunt u hier een klacht over IGJ i.o. indienen.

Toezien op persoonsgerichte zorg

Niemand twijfelt aan de noodzaak van toezicht op de kwaliteit en de veiligheid van zorg. Dat is onze opdracht. Wij vinden het belangrijk dat de zorg persoonsgericht is, gericht op het verbeteren van de kwaliteit van leven. We kijken naar de samenhang in de zorg rondom een persoon of gezin. Werken zorgverleners goed samen? Ook met de patiënt of cliënt, met ouders en mantelzorgers? Begrijpt ieder zijn rol in het zorgnetwerk, met respect voor die van anderen? Daar letten we op in ons toezicht.

Zie en hoor hieronder het verhaal van IGJ: Gezond vertrouwen. Voorgelezen door inspecteur-generaal Ronnie van Diemen:

Gezondheid is het grootste goed in ons leven. Daarom is goede
gezondheidszorg en jeugdhulp zo belangrijk.
Gelukkig kunnen we hier in Nederland op vertrouwen. Dat willen we graag
zo houden.
Daarom houdt de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd toezicht op de
veiligheid en de kwaliteit van de zorg.
Zorg is mensenwerk. Om die reden onderzoeken we of zorgaanbieders
de zorg voldoende afstemmen op de behoeften van de patiënt of cliënt.
Daarnaast bekijken we of de samenwerking tussen zorgaanbieders
onderling goed verloopt. Begrijpt iedereen zijn rol in het zorgnetwerk, met
respect voor die van anderen?
Op deze manier dragen zorgaanbieders actief bij aan het bevorderen
van kwaliteit van leven. Van de patiënt of cliënt, van ouders én van
mantelzorgers.
We werken vanuit een houding van gezond vertrouwen. Dat betekent
dat we er vanuit gaan dat zorgaanbieders voortdurend open staan voor
verbetering en vernieuwing. En dat ze open zijn over wat goed of minder
goed ging. Als verbeteringen uitblijven of als er acuut gevaar is voor de
patiëntveiligheid grijpen we op passende wijze in.
We delen onze kennis en ons onafhankelijk oordeel over zorgaanbieders.
Zo kunnen zorgaanbieders van elkaar leren.
Kortom, door gezond vertrouwen, openheid en ons onafhankelijke
oordeel bevorderen we de kwaliteit en de veiligheid van de Nederlandse
gezondheidszorg en jeugdhulp. Nu, en in de toekomst.

Openheid om de zorg te verbeteren

We verwachten dat zorgaanbieders luisteren naar wat hun patiënt of cliënt nodig heeft en hoe die zorg beleeft. Dat zij leren van wat er goed gaat en wat niet goed gaat en daar open over zijn. Zo kunnen ze de zorg verder verbeteren. Zien wij noodzakelijke verbeteringen niet, dan grijpen we in. We zoeken weloverwogen in elke situatie naar het best passende middel om goede en veilige zorg en jeugdhulp te bevorderen. Wij willen zelf ook open zijn, blijven leren en ons werk verbeteren. Zo dragen we bij aan goede en veilige zorg, zoals je die je eigen kind, familie en naasten gunt.

Afbeelding met 'ISO 9001' en 'CIIO'

Omdat wij leren en ontwikkelen belangrijk vinden laten wij onze organisatie periodiek extern toetsen. Ons kwaliteitsmanagementsysteem is ISO 9001-gecertificeerd. Dit certificaat is verleend aan de voormalige Inspectie voor de Gezondheidszorg. Onze ambitie is dat het certificaat in de loop van 2018 betrekking heeft op de gehele IGJ i.o., inclusief het nu nog niet gecertificeerde domein Jeugd.