Als zorgaanbieder of solistisch werkende zorgverlener moet u calamiteiten melden bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Dat staat in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
Voor dit formulier heeft u uw vestigingsnummer nodig. Dat nummer vindt u in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. U moet er zelf voor zorgen dat uw gegevens goed in het handelsregister staan.
In de wet (Wkkgz) staat dat u een calamiteit onverwijld moet melden. Dat houdt in:
Binnen 3 werkdagen nadat u heeft vastgesteld dat het om een calamiteit gaat.
Twijfelt u nog of de gebeurtenis een complicatie, een incident of een calamiteit is? Dan heeft u vanaf de constatering van de gebeurtenis 6 weken de tijd om dat te onderzoeken. Zodra u vaststelt dat er sprake is van een calamiteit, dan meldt u dat binnen 3 werkdagen.
Is na het onderzoek nog steeds niet duidelijk is of de gebeurtenis een calamiteit is? Dan adviseren we om de gebeurtenis wel te melden.
Meldt u een calamiteit niet (op tijd), dan kunt u een bestuurlijke boete krijgen.
Vervolg na de melding
Nadat u het formulier heeft verstuurd, ontvangt u een mail. Dit is een automatisch verstuurd bericht op basis van de gegevens die u heeft ingevuld. In dit bericht staat de vervolgprocedure en wat wij van u verwachten.
Per zorgsector kan de procedure voor het onderzoeken van een melding verschillen. Meer informatie vindt u bij toezicht per zorgsector.
Algemeen
In het algemeen geldt:
Als wij een rapport van u verwachten, dan krijgt u hiervoor 8 weken de tijd.
Hebt u langer de tijd nodig? Dan kunt u om uitstel vragen via meldpunt@igj.nl. Geef hierbij de reden aan voor het uitstel en de datum waarop u de rapportage wel kunt aanleveren. Bijvoorbeeld: Het gaat om een ingewikkelde gebeurtenis in de zorgketen. Of u moet deskundigheid van buitenaf inschakelen voor uw onderzoek. Een verzoek voor uitstel moet u doen binnen de termijn van 8 weken. U ontvangt van ons een bericht of wij akkoord gaan met het uitstel.
Hebben wij uw rapport ontvangen? Dan krijgt u binnen 6 weken bericht van ons.
De inspectie sluit het onderzoek af als:
Er geen ernstige bedreiging (meer) is voor de veiligheid van cliënten.
Het onderzoek goed is uitgevoerd.
De nodige maatregelen zijn getroffen.
Wanneer is een gebeurtenis een calamiteit
'Een calamiteit, is een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die tot de dood van of een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt heeft geleid.' Bron: Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
U gaat zelf na of u een gebeurtenis als calamiteit moet melden. Het verschil tussen een incident, een complicatie en een calamiteit staat beschreven in de brochure ‘Calamiteiten Wkkgz melden aan IGJ’.
Vragen en antwoorden over melden
Ja. Als u vindt dat een gebeurtenis bij de inspectie gemeld moet worden, terwijl de bestuurder dit niet doet. Het is verstandig om eerst zelf een gesprek met de bestuurder aan te gaan. Is dat niet mogelijk? Of doet de bestuurder ook na het gesprek geen melding? Dan kunt u een 'andere melding' doen. Als u wilt kunt u ook anoniem een melding doen bij de inspectie.
Ja, dat kan. In de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg, staat dit beschreven als ‘andere melding’. Lees hier hoe u een andere melding kunt doen .
Nee, behalve als u zich zorgen maakt over het functioneren van een of meer betrokken zorgverleners. Zoals onverantwoord gedrag. Of de zorgverlener was eerder betrokken bij een zelfde soort calamiteit. In dat geval meldt u de naam, contactgegevens en BIG-nummer van de betrokken zorgverlener.
U kunt ons een verzoek sturen om de melding in te trekken:
U moet dit verzoek binnen 6 weken doen nadat de gebeurtenis bij u bekend was. U moet dit verzoek wel motiveren. Heeft u uw melding langer geleden gedaan? Dan levert u gewoon het onderzoeksrapport aan.
Noem in uw verzoek het referentienummer. Het referentienummer vindt u in de mail die u eerder van ons ontving.
U krijgt van ons een schriftelijke reactie op uw verzoek.
Meestal verwacht de inspectie dat u zelf de calamiteit onderzoekt. Maar soms is de aard van de melding voor de inspectie een reden om zelf onderzoek te doen. Of uw onderzoek voldoet niet aan de eisen die de inspectie stelt. Als wij zelf onderzoek gaan doen informeren wij u hierover.
Gaat het om een calamiteit waarbij de cliënt overleed? Dan moet u een externe onafhankelijke voorzitter het onderzoek laten leiden. De inspectie neemt contact op met de familie of nabestaanden. Hebben zij twijfels over het onderzoek naar de calamiteit? Dan kan de inspectie erover nadenken of ze zelf het onderzoek gaat doen.
Lees verder bij meldingen gehandicaptenzorg, melden wijkverpleging of melden verpleeghuiszorg.
Ja, dat kan. De inspectie kan via een andere bron een melding ontvangen. Bijvoorbeeld via een burger, een zorgverlener, collega instelling of het Openbaar Ministerie. Of het gaat om een gebeurtenis waarbij meer zorgaanbieders zijn betrokken. Meer informatie hierover leest u bij behandeling van netwerkzorgmeldingen.