Cijfers over meldingen gehandicaptenzorg
Zorgaanbieders zijn verplicht ernstige incidenten bij de inspectie te melden. Welke incidenten ze moeten melden, is geregeld in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Volgens deze wet moet een incident gemeld worden als er sprake is van calamiteiten, geweld in de zorgrelatie en het ontslag van een zorgverlener wegens disfunctioneren.
Dit onderdeel gaat over het aantal meldingen dat de inspectie heeft gekregen over de gehandicaptenzorg. Het grootste deel hiervan is gemeld door zorgaanbieders. Belangrijk is dat zorgaanbieders en zorgverleners van een melding leren. De inspectie beoordeelde de rapporten die de zorgaanbieders opstelden.
Aantal ontvangen verplichte meldingen (2018 - 2021)
2021 | 2020 | 2019 | 2018 | |
---|---|---|---|---|
Geweld in de zorgrelatie | 132 | 118 | 95 | 120 |
Calamiteit | 95 | 102 | 115 | 111 |
Ontslag na disfunctioneren | 55 | 55 | 57 | 33 |
In 2021 ontving de inspectie 282 verplichte meldingen over gehandicaptenzorg. In 2020 waren dat er 275, in 2019 267 en in 2018 kwamen er 264 verplichte meldingen binnen.
- Een calamiteit
In de Wkkgz staat calamiteit als volgt omschreven:
“Een calamiteit, is een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die tot de dood van of een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt heeft geleid”.
- Geweld binnen de zorgrelatie
Als een zorgverlener bijvoorbeeld geweld gebruikt tegen een cliënt. Maar ook bij geweld tussen cliënten onderling met ernstige gevolgen. Bijvoorbeeld seksueel grensoverschrijdend gedrag (SGOG).
|
- Ontslag wegens disfunctioneren
Dit is aan de orde als de zorgaanbieder een medewerker heeft ontslagen omdat hij of zij zorgde voor onveilige situaties voor cliënten/patiënten. Dit kan diverse oorzaken hebben.
Geweld binnen de zorgrelatie
In 2021 was het aantal meldingen over geweld in de zorgrelatie het grootst. In 2020 en 2018 gingen de meeste meldingen over geweld in de zorgrelatie. In 2019 waren er meer calamiteitmeldingen dan het voorgaande jaar.
Ontvangen meldingen geweld binnen de zorgrelatie (2018 - 2021)
2021 | 2020 | 2019 | 2018 | |
---|---|---|---|---|
SGOG - Patient - Patient | 35,2 | 37,3 | 26,3 | 34,2 |
SGOG - Hulpverlener - Patient | 23,4 | 20,3 | 18,9 | 15 |
SGOG - overig | 0,8 | 1,7 | 8,4 | 2,5 |
Geweld - niet SGOG | 40,6 | 40,7 | 46,3 | 48,3 |
Meldingen geweld: intimiteit, seksualiteit en seksueel misbruik
De inspectie heeft de indruk dat zorgaanbieders en zorgverleners nog meer aandacht kunnen besteden aan de normale, gezonde ontwikkeling en instandhouding van sociale relaties (waaronder vriendschappen), intimiteit en seksualiteit. Belangrijk is dat zorgverleners voldoende ondersteund en getraind worden door de zorgaanbieder.
De inspectie wil een bijdrage leveren aan het terugdringen van SGOG. Daarom heeft ze een onderzoek gedaan om inzicht te krijgen in factoren die een rol spelen bij SGOG. Deze inzichten willen we gebruiken in ons (toekomstig) toezicht.
Ontslag wegens disfunctioneren
In 2021 ontvingen we 55 meldingen, net als in 2020. In 2019 waren dat er 57 en in 2018 waren er 33 meldingen van ontslag wegens disfunctioneren.
De inspectie beoordeelt bij disfunctioneren altijd of een zorgverlener een groot risico is voor de cliëntveiligheid. Zo nodig neemt zij maatregelen, zoals het opnemen van een zorgverlener in een register. Zorgaanbieders kunnen dit register via de inspectie raadplegen.
Het is niet altijd duidelijk aan te tonen of de zorgverlener ook daadwerkelijk schuldig is aan hetgeen waarvan hij beschuldigd wordt. Bij veel meldingen was er mogelijk sprake van een strafbaar feit en werd er aangifte gedaan. Uit de gesprekken met de zorgverleners heeft de inspectie een aantal aandachtspunten gehaald voor zorgaanbieders
Calamiteiten
De inspectie registreert in welke categorie een melding van een calamiteit valt. Per jaar kan het overzicht van de tien meest voorkomende categorieën verschillen.
In 2021 hoorden de meeste meldingen in de categorie ‘Val- en tilincident’ en in de categorie ‘Overig’, net als in 2020. In 2019 horen ‘badincident’ en ‘deskundigheid/tekort aan personeel’ bij de tien meest voorkomende categorieën. In het overzicht 2018 staan ‘brand’ en ‘gemiste diagnose’, maar niet in het overzicht van 2019.
Thema's meldingen calamiteiten (2018 - 2021)
2021 | 2020 | 2019 | 2018 | |
---|---|---|---|---|
Val en of tilincident | 22 | 19,8 | 26,1 | 18,9 |
Suicide en of suicidepoging | 10,1 | 8,6 | 12,6 | 12,3 |
Dagelijkse zorg | 6,4 | 12,1 | 11,8 | 11,5 |
Geweld | 6,4 | 10,3 | 10,9 | 6,6 |
Slik en of stikincidenten | 6,4 | 11,2 | 5,9 | 6,6 |
Brandincident | 8,3 | 5,7 | ||
Vrijheidsbeperking | 3,7 | 2,5 | 4,9 | |
Medicatieveiligheid en overdracht | 6,4 | 4,3 | 5,9 | 4,9 |
Gemiste diagnose | 3,4 | 3,3 | ||
Badincident | 3,4 | 3,4 | ||
Deskundigheid of tekort personeel | 2,5 | |||
Staat en veiligheid van een gebouw of voorziening | 3,4 | |||
Behandelbeleid of voorgestelde behandeling | 7,3 | |||
Overig | 22,9 | 23,3 | 18,5 | 25,4 |
|