Door de wasstraat

Weblogberichten

Al langer hou ik me bezig met de vraag: wat is goede digitale zorg? Een belangrijke vraag, zeker in deze tijd met steeds meer afhankelijkheid van ICT. Maar het antwoord is niet eenvoudig: er zijn heel veel factoren die bepalen of e-health 'goed' of succesvol is. Al snel wordt gekeken naar de aanbieder of fabrikant van een bepaalde toepassing. Maar net als bij veel andere technologie in de zorg is ‘goede’ digitale zorg ook iets wat in de praktijk ontstaat. In ons toezicht op ziekenhuizen kijken we daarnaar. Wat doen zorgaanbieders om ervoor te zorgen dat e-health ook leidt tot goede zorg? Daaruit zijn interessante inzichten samengevat in onze factsheet over onze bezoeken aan ziekenhuizen. Eén aspect licht ik daar graag uit: de uitdaging om digitale innovaties te laten landen op de werkvloer.

Beeld: IGJ

De uitdaging: hoe slaagt je digitale innovatie?

Digitale innovaties doen het prima in proeftuinen. Maar het is voor ziekenhuizen een forse uitdaging om ze wortel te laten schieten in de dagelijkse praktijk. Het is belangrijk dat dit gebeurt, want voor de patiënt en zorgprofessional belangrijke verbeteringen moeten niet op de tekentafel blijven liggen. Toch is de praktijk weerbarstig en komen innovaties niet altijd verder. Daar zijn allerlei redenen voor. Zit de omgeving er wel op te wachten? De betrokkenen, zoals verpleegkundigen, artsen of patiënten, moeten ervoor open staan of nog beter: erom vragen. En zijn zij vaardig genoeg om ermee om te gaan? Er is tijd nodig om de geesten rijp te maken. Er zijn regels om aan te voldoen: bijvoorbeeld interne afspraken (“wij koppelen altijd aan het EPD”), maar ook wet- en regelgeving, zoals de AVG of de Europese wetgeving voor medische hulpmiddelen. En dan hebben we het nog niet eens over bekostiging.

Meerdere wegen leiden naar Rome

Alle bezochte ziekenhuizen hebben met dit vraagstuk te maken. Je wil als ziekenhuis het enthousiasme en ondernemerschap dat bij innoveren hoort, niet dempen. Maar je wil ook dat innovaties veilig en betrouwbaar landen op de werkvloer. Niets is zo demotiverend als je een goed idee hebt om pas heel laat te horen dat daar geen plek voor is. In ons toezicht op zorgaanbieders die e-health inzetten, zien we verbeterpunten én ook mooie voorbeelden.

Mooi voorbeeld: de wasstraat

Eén voorbeeld is de innovatie ‘wasstraat’ die het Maastricht UMC+ introduceert. Het ziekenhuis had al een bepaalde aanpak van innovaties, maar dit kon beter. Zo kostte het mensen met een slim idee veel tijd om de juiste experts op het juiste moment in te schakelen. Diezelfde experts gaven juist aan vaak te laat betrokken te worden.

De wasstraat ondervangt dit probleem. Het is een extra check in het proces van innoveren. Experts uit de organisatie kijken kritisch mee, onder meer op zaken als inkoop, veiligheid, informatiebeveiliging, architectuur en de inpassing in het al bestaande digitale landschap. De innovatie is dan nog in een vroeg stadium, bijvoorbeeld als een prototype, zodat noodzakelijke aanpassingen nog kunnen worden gedaan. In een tweede ronde door de wasstraat beoordelen experts of de innovatie klaar is om grootschalig ingevoerd te worden: is er budget? Is het beheer goed geregeld? Zijn alle contracten en afspraken op orde? Samen met andere stappen, zoals het valideren van de innovatie, zorgen deze checks voor een zorgvuldiger invoering van digitale innovaties in de zorg.

Het ziekenhuis meldt dat het ook zorgt voor meer teamgevoel en draagvlak in de organisatie. Inmiddels zijn zes innovaties door de wasstraat gegaan.

Kennis delen voor ‘schone’ digitale zorg

Ik ben heel benieuwd wat deze aanpak het ziekenhuis nog meer gaat brengen. Andere ziekenhuizen kiezen andere routes om hetzelfde vraagstuk aan te pakken, bijvoorbeeld met innovatielabs of zorginnovatieloketten. Als inspectie willen we graag dat ze met elkaar ook delen wat werkt en wat niet. Dat zorgt weer voor betere digitale zorg.

Reactiemogelijkheid gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen.

Reacties

  • De spijker op zijn kop, zorgprofessionals moeten er allereerst om vragen. Innovatie moet een stukje pijn wegnemen. Zonder dat voelt het op de werkvloer als iets dat ' erbij komt'. Dat geen waarde toevoegt. Goed voor wat plukjes patiënten, van die paar goedwillende zorgverleners die hun innovatieve drive weten te behouden. Dan schaalt het niet, en verdampt je investering. Ik geloof niet dat je meer meedenkers naar de voorkant van een idee moet halen. Dat is niet de reden dat innovaties niet landen.

    Van: Hero Torenbeek | 07-02-2022, 16:41