Cijfers over productie en bedrijfsvoering
Hier ziet u een actueel overzicht met cijfers van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) over de gerealiseerde productie, personeelsformatie en ziekteverzuimen.
Productie toezicht
Realisatie productie
2021 | 2020 | 2019 | 2018 | |
---|---|---|---|---|
Externe bezoeken volledig aangekondigd | 1415 | 716 | 835 | 812 |
Externe bezoeken volledig onaangekondigd | 201 | 156 | 693 | 614 |
Externe bezoeken met onaangekondigde elementen | 760 | 411 | 1044 | 872 |
Totaal aantal externe bezoeken | 2376 | 1283 | 2575 | 2298 |
Desk inspecties | 205 | 1903 | 1172 | 288 |
Oordelende gesprekken op kantoor IGJ | 190 | 165 | 211 | 197 |
Bestuursgesprekken | 98 | 105 | 146 | 94 |
Gesprekken met toezichtobject of bedrijf | 1243 | 2321 | 174 | 265 |
Gesprekken met burger | 41 | 40 | 82 | 69 |
Gesprekken met betrokkene | 383 | 330 | 519 | 372 |
Rapporten | 13344 | 10270 | 8986 | 6787 |
Gespreksverslagen | 634 | 740 | 979 | 951 |
Wettelijk verplichte adviezen | 441 | 389 | 505 | 424 |
Digitaal toezichtgesprekken (nieuw ivm Corona) | 44 |
- In voorgaande Jaarbeelden waren in dit aantal ook de bezoeken meegenomen van inspecteurs aan instellingen die onder het toezicht van de voormalige Inspectie Jeugdzorg (IJZ) vielen. Die bezoeken zijn nu in de cijfers van domein Jeugd opgenomen.
Met de overstap naar het nieuwe BRS processysteem was het voor de afdeling Jeugd niet mogelijk om de externe bezoeken exact uit te splitsen naar aangekondigd, onaangekondigd en met onaangekondigde elementen. - De inspectie publiceert in het Jaarbeeld cijfers over alle geregistreerde rapporten (waaronder ook afsluitbrieven van meldingen). In 2021 zijn er van deze rapporten 1883 op www.igj.nl gepubliceerd.
- Wettelijk verplichte adviezen zijn adviezen aan de minister over medische producten, het verkrijgen en behouden van vergunningen, het erkennen en verstrekken van certificaten en verklaringen.
- De afdeling Jeugd registreert anders dan de andere toezichtafdelingen van de inspectie. De afdeling Jeugd registreert de volgende productie-indicatoren niet: desk-inspectie, gesprek met burger, gesprek met betrokkene, gesprek met toezichtobject/bedrijf, gespreksverslag en wettelijk verplichte adviezen.
Verschuiving in toezichtvormen vertekent productiecijfers
In de productiecijfers is duidelijk terug te zien dat 2020 een ander jaar was dan normaal. De COVID-19 pandemie is hierbij een bepalende factor. Opvallend is om te zien dat er minder fysieke vormen van toezicht hebben plaatsgevonden, maar dat andere vormen van toezicht, zoals deskinspecties en gesprekken met toezichtobjecten, zijn toegenomen.
We hebben in het begin van de eerste golf gezegd dat we zorgorganisaties niet voor de voeten gaan lopen. We zijn wel op bezoek gegaan als dat moest. Onze reguliere inspecties gingen niet door, alleen de urgente gevallen. Daarna hebben we het weer ruim opgepakt. De eerste acht maanden van vorig jaar hebben we ongeveer de helft minder toezichtbezoeken gedaan dan normaal in die periode. Daar staat tegenover dat we drie a vier keer meer andersoortige contacten hebben gehad met zorgaanbieders.
Wat verder speelt is dat de het totaal aantal bezoeken per jaar afgelopen jaren al steeds iets afneemt. Daarvoor komen andere vormen van toezicht in de plaats. Denk aan toezicht op netwerken in de zorg. Dat is een intensieve manier van toezicht op verschillende zorgaanbieders tegelijkertijd. Hoewel deze manier van toezicht effectief is en een breed bereik heeft, scoort het in de tabel slechts als één gepubliceerd rapport.
Verder gaat steeds meer van onze tijd en aandacht uit naar onze agenderende en stimulerende rol. Zo organiseren we (digitale) dialoogsessies, ronde tafelgesprekken en voorlichtingsbijeenkomsten.
Overige productie-indicatoren
Overige productie-indicatoren
2021 | 2020 | 2019 | 2018 | |
---|---|---|---|---|
Ontvangen telefoongesprekken front-office | 21138 | 14181 | 18291 | 19292 |
Verwerkte e-mails Meldpunt | 47065 | 49852 | 45748 | 45819 |
Verwerkte Bopz-meldingen | 25466 | 68873 | 71000 | |
Ontvangen meldingen | 15460 | 11700 | 11120 | 11490 |
Afgesloten meldingen | 15280 | 11980 | 11660 | 11890 |
Geaggregeerde rapporten en overige publicaties | 867 | 23 | 23 | 30 |
Uitgebrachte nieuwsberichten | 138 | 240 | 180 | 174 |
Beantwoorde persvragen | 481 | 508 | 575 | 700 |
Beantwoorde kamervragen | 72 | 111 | 124 | 91 |
Ook bij het aantal nieuwsberichten in 2020 is de COVID-19 pandemie een bepalende factor. Bij veranderingen in het toezicht op de zorg, al dan niet tijdelijk, werden betrokken partijen hier onder meer over geïnformeerd door een nieuwsbericht op de website.
Financiën
Financiën
2021 | 2020 | 2019 | 2018 | |
---|---|---|---|---|
Personeel en materieel | 81424 | 79312 | 77216 | 70016 |
Post-Actieven | 147 | 312 | 356 | 381 |
Onderzoeken | 3123 | 3072 | 3164 | 3472 |
Huur gebouwen | 4301 | 3654 | 2005 | 1879 |
ICT en informatie-infrastructuur | 12134 | 10866 | 16830 | 16354 |
TOTAAL IGJ | 101129 | 97216 | 99571 | 92103 |
De stijging in huur gebouwen komt doordat de huur van een externe locatie vanaf 2020 op de post 'huur gebouwen' wordt geboekt. Deze kosten werden voorheen bij de posten 'personeel en materieel' geboekt.
Formatie
Formatie
Formatie in fte | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 |
---|---|---|---|---|
Algemene leiding (MT) | 5 | 5 | 7 | 6 |
Toezichtafdelingen | 519 | 512 | 474 | 466 |
Landelijk Meldpunt Zorg | 13 | 13 | ||
Meldpunt IGJ | 45 | 44 | ||
Frontoffice | 81 | 78 | ||
Ondersteunende staf | 109 | 109 | 129 | 123 |
Strategische staf | 117 | 114 | 109 | 104 |
TOTAAL IGJ | 829 | 818 | 778 | 757 |
Sinds 2020 vormen het Landelijk Meldpunt Zorg, het Meldpunt IGJ en afdeling Administratie en Digitale informatievoorziening samen de Frontoffice.
Ziekteverzuim
Ziekteverzuim
2021 | 2020 | 2019 | 2018 | |
---|---|---|---|---|
Kort verzuim (minder dan 42 dagen) | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,5 |
Lang verzuim (langer dan 42 dagen) | 3,5 | 3,3 | 2,9 | 3,3 |
TOTAAL IGJ | 5,2 | 4,9 | 4,6 | 4,7 |
Verbaannorm | 2,7 | 2,7 | 2,7 | 2,7 |
Klachten over de inspectie
De IGJ vindt het belangrijk haar werk zo goed mogelijk te doen. Toch lukt dat niet altijd. Dat vinden we erg vervelend. Iedereen die zich niet goed behandeld voelt door de inspectie kan een klacht indienen. Dit is geregeld in de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Meer informatie over het aantal ontvangen klachten vindt u op de pagina Klacht over de inspectie.