Schadevergoeding eisen
U moet uw zorgaanbieder altijd eerst laten weten dat u vindt dat u schade hebt geleden. Dat doet u door contact te zoeken met de klachtenfunctionaris. Elke zorgaanbieder moet sinds 1 januari 2017 een klachtenfunctionaris hebben. Heeft de zorgaanbieder nog geen klachtenfunctionaris? Stuur dan een brief of neem contact op met het Landelijk Meldpunt Zorg voor advies.
In de brief beschrijft u de situatie en geeft u aan wat de schade is. Als de zorgaanbieder uw schadeclaim erkent, zal zijn verzekeraar een bedrag aan u uitkeren. Wijst de zorgaanbieder uw schadeclaim af, en beoordeelt deze ook uw klacht niet zoals u zou willen? Dan kunt u naar een geschilleninstantie. Een geschilleninstantie is een eenvoudig alternatief voor de rechter. U kunt ook de rechter inschakelen als u een schadevergoeding wilt. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering? Vraag dan bij uw verzekeraar na of u hiervoor verzekerd bent.