Risicovolle cosmetische behandelingen

Sinds de introductie van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) in 2016 is het aantal sectoren waar de IGJ toezicht op houdt uitgebreid. De cosmetische sector behoort daar ook toe. De IGJ wilde daarom meer zicht krijgen op de risico’s van behandelingen uitgevoerd in schoonheidssalons. Daartoe heeft het RIVM een inventarisatie uitgevoerd waarbij veldpartijen en literatuur zijn geraadpleegd. Het onderzoek heeft niet gekeken naar voorbehouden handelingen, zoals bijvoorbeeld behandelingen met fillers, botox en Platelet Rich Plasma (PRP). Ook behandelingen met Energy Based Devices zijn in de inventarisatie niet meegenomen, omdat deze in 2017 door het RIVM onderzocht zijn.

Reactie IGJ op RIVM Rapport Risicovolle cosmetische behandelingen

Resultaten

Risicovolle behandelingen in schoonheidssalons zijn behandelingen die door de huid heen gaan of de huid (al dan niet bedoeld) beschadigen, of de samenhang van het huidweefsel verbreken. De meeste nadelige effecten ten gevolge van risicovolle behandelingen ontstaan kort na de behandeling (binnen 7 dagen) en houden kort aan (minder dan 7 dagen). Het risico van behandelingen hangt grofweg samen met de diepte van de beschadiging van de huid, die bij de behandeling wordt aangericht, en de mate van controle die de behandelaar hierover heeft.

Er is, buiten de bij de inspectie gedane meldingen (ca. 20 in 2018), geen overzicht van nadelige effecten naar aanleiding van risicovolle behandelingen in schoonheidssalons. Het is onduidelijk of en hoe vaak nadelige effecten optreden, en in hoeverre maatregelen daadwerkelijk nodig zijn. Bovendien is vaak onduidelijk of een nadelig effect afhangt van het product, de behandelaar of eigenschappen van de klant.

Beschouwing IGJ

De inspectie adviseert mensen vooraf uit te zoeken of een behandelaar is aangesloten bij een beroepsvereniging. Beroepsverenigingen vragen van hun leden zich te scholen en ontwikkelingen in hun vakgebied bijhouden. Dit kan de kans op schade verkleinen.

De inspectie kan, in gevallen waarbij verleners van cosmetische zorg schade toebrengen aan klanten, optreden. Daarom roept de inspectie klanten op zich bij schade te melden via het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ). Samen met het LMZ bekijkt de inspectie of er aanleiding en noodzaak is voor verder onderzoek. Bij herhaalde klachten over een product of behandelaar is de kans groter dat de inspectie kan optreden.