De inspectie toetste acht onderwerpen: bestuurlijke verantwoordelijkheid, professionaliteit, kwaliteit en veiligheid, dossiervoering, zorgproces, infectiepreventie, medicatieveiligheid en veilige toepassing van medische technologie. Het toetsingskader dat de inspectie hierbij hanteerde werd gepubliceerd op haar website. In verband met de COVID-19-pandemie vonden de bezoeken aangekondigd plaats.
De salons die de inspectie bezocht boden uiteenlopende behandelingen aan, waaronder: gezichtsbehandelingen, laser- en IPL-ontharen, permanente make-up, filler- en botoxbehandelingen, cryolipolyse, wimper- en wenkbrauwbehandelingen.
- Bij 16 van de 18 salons was het op het moment van het inspectiebezoek mogelijk om een behandeling met fillers en/of botox te krijgen.
- Bij dertien hiervan was een arts verbonden aan de salon en was hij/zij de enige die deze behandelingen uitvoerde.
- Bij drie salons werden fillers toegediend met behulp van een mesogun door een schoonheids-specialiste.
- Twee salons boden in het verleden behandelingen met fillers aan, maar waren hier inmiddels mee gestopt. De informatie hierover op de website en/of Facebookpagina van deze salons was niet actueel op het moment dat zij voor een inspectiebezoek werden geselecteerd.
Bestuurlijke verantwoordelijkheid
In bijna alle salons waaraan een arts verbonden was voor behandelingen met fillers en botox, was geen sprake van een schriftelijke overeenkomst tussen de arts en de salon. In die gevallen maakte de arts gebruik van de behandelkamer en werkte die vaak op provisiebasis. Slechts een enkele salon beschikte over een calamiteitenregeling.
Bijna alle salons beschikten over een klachten- en geschillenregeling, maar deze werd vaak niet laagdrempelig onder de aandacht van cliënten gebracht. Slechts één salon beschikte over een regeling (dis)functioneren. Eigenaren van salons verwezen de cliënt bij klachten en/of complicaties naar de behandelend arts.
Professionaliteit
Een deel van de salons was aangesloten bij de brancheorganisatie ANBOS. Eigenaren en/of medewerkers van salons volgden passende scholing. Voor behandelingen met de mesogun volgden eigenaren een één- of tweedaagse scholing bij de leverancier van de mesogun.
In geen enkele salon waar de inspectie een bezoek bracht, kon worden vastgesteld dat voorbehouden handelingen werden uitgevoerd door niet zelfstandig bevoegden.
Dossiervoering
In bijna alle salons werd een dossier/cliëntenkaart bijgehouden, zeker als er uitgebreidere behandelingen plaatsvonden. Dossiers werden niet altijd bewaard achter slot en grendel. De arts had veelal een eigen dossier. De inspectie had daar meestal geen inzage in, omdat de arts tijdens de inspectiebezoeken niet aanwezig was.
De inspectie heeft daarom niet kunnen toetsen op volledige dossiervoering door de arts.
Zorgproces
Indien een behandeling met fillers of botox plaatsvond, gaf de arts informatie over de behandeling. Bij alle andere behandelingen gaf de behandelaar informatie aan de cliënt. Toestemming voor de behandeling werd altijd vastgelegd. Alle salons behandelden cliënten vanaf 18 jaar, soms jonger maar dan met toestemming van de ouders. Leeftijdsverificatie vond niet altijd plaats aan de hand van een identiteitsbewijs.
Infectiepreventie
In 15 van de 18 salons waren de eigenaar en/of medewerkers niet gevaccineerd tegen hepatitis-B of was niet bekend of de beschermingsstatus voldoende was. De meeste salons beschikten niet over een vastgestelde werkwijze met betrekking tot persoonlijke en handhygiëne. Tijdens de inspectiebezoeken zijn geen onhygiënische situaties vastgesteld.
Medicatieveiligheid
In bijna alle salons waar een arts behandelingen uitvoerde met botox en/of fillers bracht de arts deze middelen zelf mee. In een enkel geval haalde de eigenaar van de salon de botox bij een apotheek, op voorschrift van de arts. De arts maakte de botox zelf klaar voor toediening bij de cliënt. Omdat tijdens de inspectiebezoeken geen behandelingen plaatsvonden, heeft de inspectie niet kunnen toetsen of het bereiden en toedienen van de risicovolle geneesmiddelen gebeurde volgens de richtlijn ‘Voor Toediening Gereed Maken’.
In 1 salon trof de inspectie een grote hoeveelheid geneesmiddelen die niet overeenkwam met de behandelingen die in de salon werden uitgevoerd. De salon kreeg hiervoor een verbetermaatregel opgelegd.
Medische technologie
Bij aanschaf van medische hulpmiddelen vond scholing plaats door de leverancier. Bij salons met meerdere medewerkers was niet altijd inzichtelijk of en welke medewerkers bekwaam en bevoegd waren om het medisch hulpmiddel te gebruiken. Schriftelijke vastlegging hiervan is een wettelijke eis.
Bijna alle salons beschikten niet over een overzicht van alle medische hulpmiddelen met daarbij de onderhoudsstatus. Een aanduiding op het hulpmiddel, waarop aangegeven wordt wanneer het volgende onderhoud moet plaatsvinden, maakt de onderhoudsstatus inzichtelijk voor de gebruiker. Dergelijke aanduidingen werden weinig aangetroffen. Medische hulpmiddelen werden niet altijd door ter zake deskundigen onderhouden.
Een enkele salon beschikte over medische hulpmiddelen zonder een CE-markering omdat deze hulpmiddelen buiten de Europese Unie (EU) waren aangeschaft. Een CE-markering geeft aan dat het hulpmiddel aan bepaalde wet- en regelgeving voldoet. Zonder CE-markering is het bijvoorbeeld onzeker of de risico’s van het gebruik van het hulpmiddel opwegen tegen de voordelen. Bovendien kan de persoon die een hulpmiddel buiten de EU aanschaft bijvoorbeeld ook nog aangemerkt worden als importeur. Hiervoor gelden wettelijke eisen.