Stel zorgverleners in staat om medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden te bieden
Publicatie01-12-2025
De inspectie maakt zich zorgen over de zorg voor onverzekerden. Het lijkt erop dat zorgverleners onvoldoende in staat zijn om aan onverzekerde patiënten goede zorg te bieden. Dit komt onder andere door onwetendheid bij zorgverleners over regelingen, door knelpunten in die regelingen en door te weinig onderlinge afstemming in de zorgketen. Het aantal onverzekerden groeit ondertussen en daarmee wordt het probleem voor patiënt en professional steeds groter. Dat blijkt uit de gesprekken die de inspectie had met onverzekerden, professionals en landelijk betrokken partijen.
Als mensen met gezondheidsproblemen niet op tijd de zorg krijgen die zij nodig hebben, omdat zij niet verzekerd zijn, dan is het risico dat die gezondheidsproblemen steeds ernstiger worden. Het zorgt voor grotere gezondheidsverschillen en hogere maatschappelijke kosten. Er ligt dan ook opgave voor het hele zorgdomein om te zorgen dat de toegang tot zorg voor onverzekerden verbetert. Zodat zorgverleners beter in staat zijn om medisch noodzakelijke zorg te bieden aan deze mensen.
Om een beeld te krijgen van hoe medisch noodzakelijk de zorg voor onverzekerden is, sprak de inspectie met onverzekerden die zorg nodig hadden, professionals en partijen die betrokken zijn bij de organisatie van de zorg voor onverzekerden.
Medisch noodzakelijke zorg voor onverzekerden niet vanzelfsprekend
Iedereen in Nederland heeft recht op medische noodzakelijke zorg. Zodra iemand geen zorgverzekering heeft of deze wegvalt is dat recht op zorg niet meer vanzelfsprekend. Onverzekerden kennen de mogelijkheden voor ondersteunende voorzieningen zoals medisch noodzakelijke hulp vaak niet.
Zij weten niet waar ze recht op hebben en waar zij terecht kunnen. Ondertussen stapelen de problemen zich op voor deze mensen. Ze gaan zorg mijden uit angst voor de rekeningen, de gevolgen van een illegale status of moeilijke confrontaties bij een zorgorganisatie. Daardoor lopen ze meer kans op ernstigere en blijvende gezondheidsproblemen.
Want juist deze mensen hebben vaak meerdere aandoeningen zoals diabetes, hart- en vaatziekten of kanker, naast bijvoorbeeld een licht verstandelijke beperking, mentale problemen of een verslaving. Zij hebben vaak ook nog andere problemen zoals werkeloosheid, problemen met huisvesting of met de inschrijving in de gemeentelijke Basisregistratie Personen (BRP) of met het regelen van een verblijfsvergunning. Het netwerk waarvan ze hulp kunnen krijgen is niet groot. Een deel van hen heeft ook problemen om de Nederlandse taal te spreken en te begrijpen. Ook vinden ze het lastig om voor zichzelf op te komen.
Hoeveel van deze onverzekerden er exact in Nederland zijn weet niemand, dit wordt niet goed geregistreerd. Maar het zijn er zeker meerdere tienduizenden en het aantal blijft stijgen. Het zijn mensen zoals mevrouw Z. die naar Nederland kwam om te werken, maar nu geen verblijfsvergunning en zorgverzekering meer heeft. Of meneer K. die zijn zorgverzekering kwijtraakte toen hij zijn woning verloor, op straat leefde en zijn rekeningen niet meer kon betalen. Of zoals mevrouw P. die naar Nederland kwam en na een paar jaar vergat haar verblijfsvergunning te verlengen en zich niet meer kon verzekeren.
Deze onverzekerden zijn Nederlandse dak- en thuislozen, (Midden- en Oost-Europese) EU-arbeidsmigranten en migranten van buiten de Europese Unie (EU) zonder geldige documenten (ongedocumenteerden).
Voor de zorg aan deze mensen zijn er 2 regelingen die kosten (deels) vergoeden:
Deze regeling vergoedt de medisch noodzakelijke zorg aan ongedocumenteerden. Dat zijn migranten zonder een geldig visum, verblijfs- of werkvergunning. Het gaat dan om de kosten die gemaakt zijn voor zorg die valt onder het basispakket van de Zorgverzekeringswet (Zvw) of onder de aanspraken van de Wet langdurige zorg (Wlz).
Meer informatie CAK: Onverzekerbare vreemdelingen
Deze regeling vergoedt de geleverde zorg die valt onder het basispakket van de Zvw aan (Midden- en Oost-)EU-arbeidsmigranten en Nederlanders zonder zorgverzekering. Wlz-zorg valt hier niet onder.
Meer informatie CAK Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden
Zorg leveren aan onverzekerden lukt onvoldoende
Voor zorgverleners is het een uitdaging om passende zorg aan onverzekerden te leveren. Niet alleen omdat zij te maken hebben met complexe zorgvragen maar ook omdat het een complex systeem is.
Het is belangrijk dat zorgverleners in staat zijn zorg te leveren. Er zijn een aantal problemen die passende zorg in de weg zitten:
1. Zonder begeleiding naar zorg, geen zorg
Door de verminderde toegang tot zorg en het beperkte aanbod van zorg voor onverzekerden ontstaan er buiten de reguliere zorg talloze initiatieven die onverzekerden helpen. Dat is begeleiding vanuit maatschappelijke of gemeentelijke organisaties of vanuit welzijnsinstellingen. Deze professionals weten meer over deze doelgroep, weten waar ze moeten zijn en waar een onverzekerde recht op heeft. De onverzekerden komen deze professionals vaak per toeval of via via tegen.
Zonder zorgbus was mevrouw Z. misschien wel nooit geholpen
0:00
0:00
-0:00
Zonder zorgbus was mevrouw Z. misschien wel nooit geholpen
Introductie luisterverhaal
Dit is het verhaal van mevrouw Z. Zij kwam 30 jaar geleden naar Nederland om te werken. Zij raakte haar verblijfsvergunning kwijt en daarmee ook haar zorgverzekering. Zij kreeg pijn aan haar voet en kon niet meer lopen.
Mevrouw Z
Momenteel heb ik onderdak in een maatschappelijke opvang. Daar ben ik erg dankbaar voor.
In de jaren ’90 ben ik naar Nederland gekomen voor werk. Ik werkte hier ‘illegaal wit’.
Nadat ik mijn verblijfsvergunning kwijtraakte kreeg ik steeds meer problemen. Ik had geen huis meer, geen geld en geen zorgverzekering. Ik kon nergens heen. Iemand zei tegen mij; ga naar het inloophuis voor ongedocumenteerden. Maar ik wist helemaal niet wat dat was. Ik kende het niet.
Op een gegeven moment voelde ik mij niet goed. Ik was veel aan het zweten. Vanwege een te hoge bloeddruk was ik moe en ik had heel veel pijn aan mijn voet, ik kon amper lopen.
Ik ben naar het inloophuis gegaan en daar stond een zorgbus. Ik kende dat niet en vroeg ook aan andere mensen: Wat is dat? Ik begreep dat de zorgbus mensen helpt en ik ben naar binnen gegaan. Bij de zorgbus hebben ze gelijk medicijnen voor mij opgeschreven en ik kon die gelijk ophalen bij de apotheek ernaast. Daarna ben ik doorgelopen naar het inloophuis en had een intake bij Marianne. Zij heeft mij gewoon verteld hoe het werkt en gelijk naar de huisarts gestuurd. Ik kon mij daar gewoon inschrijven, direct!
De huisarts gaf me ook een verwijzing naar het ziekenhuis. Als ik daar ben loop ik met mijn verwijzing naar de balie. Daar haal ik een ‘papiertje’ op en dat is het. Met dat papiertje kan ik gewoon naar binnen en naar de specialist. Dat is makkelijk.
Ik kreeg vroeger wel rekeningen, maar nu niet meer. Dat is geregeld, die gaan nu gelijk naar het inloophuis en die regelen het met het CAK. Ik heb nu ook een stempelkaart voor de medicijnen. En ik had als kind polio. Aan mijn voet. Marianne heeft ook geregeld dat ik aangepaste schoenen heb gekregen.
Toen ik nog wel verzekerd was, ging ik wel naar de huisarts. Maar toen ik niet meer verzekerd was, ben ik niet meer gegaan. Ik wist niet of dat nog wel kon en hoe het werkte.
Ik ben zo dankbaar met de hulp van de verpleegkundige van het inloophuis. Marianne is echt een engel.
2. Niet elke zorgaanbieder biedt zorg aan onverzekerden
Onverzekerden kunnen niet bij iedere zorgorganisatie terecht. Dit heeft te maken met meerdere aspecten, bijvoorbeeld of de zorgorganisatie een contract heeft met het CAK voor het bieden van zorg aan de doelgroep die onder de OVV valt.
Ongedocumenteerden kunnen vaak maar bij enkele apotheken in een stad terecht.
Voor de huisartsenzorg ligt dit anders. Iedere onverzekerde zou in principe bij een huisarts terecht kunnen, maar in de praktijk ziet de inspectie dat het per stad verschillend is georganiseerd: bij de ene stad is de afspraak gemaakt om onverzekerden gelijk te verdelen over de praktijken, terwijl in de andere stad er bepaalde huisartspraktijken of speciale straatarts-praktijken zijn die onverzekerden helpen.
Zorgaanbieders in een gemeente weten niet allemaal van elkaar wie deze zorg levert en is er bovendien onvoldoende aanbod.
3. Voor onverzekerden met complexe zorgvragen is weinig tijd, plek, en vergoeding
Zorg aan onverzekerden gaat vaak over complexe problematiek en is vaak ook breder dan alleen een zorgvraag. Daardoor is de standaard duur van een consult meestal niet lang genoeg.
Ook is het voor zorgverleners lastig om door te verwijzen en vervolgzorg te organiseren. Dat geldt niet alleen voor huisartsen of straatartsen en -verpleegkundigen maar ook voor artsen van de Spoedeisende Hulp en medisch specialisten.
Denk bijvoorbeeld aan:
een doorverwijzing naar een geestelijke gezondheidszorg-instelling (ggz) waar vervolgzorg moet plaatsvinden. Naast de algemene problemen met de wachttijden is het ook moeilijk als mensen de Nederlandse taal niet spreken of geen stabiele thuissituatie hebben.
een doorverwijzing naar een herstelplek na een ingrijpende operatie, ongeval of ziekte. De toegang tot een revalidatiecentrum of een verpleeghuis is lastig te regelen. Want daar wordt verwacht dat de patiënt na herstel naar huis kan gaan, terwijl er in deze gevallen niet altijd een geschikt thuis is.
Het inschakelen van een tolk gebeurt weinig omdat de kosten vaak niet worden gedekt. Voor de zorg aan ongedocumenteerden worden huisartsen, paramedici, ggz- en Wlz-instellingen (instellingen die vallen onder de Wet langdurige zorg) niet compleet vergoedt op basis van de OVV.
Onverzekerden kunnen ook zorg nodig hebben die buiten deze regelingen valt. Denk aan Wlz-zorg voor de groep die onder de SOV valt. Mondzorg en medische hulpmiddelen zijn voor onverzekerden niet gedekt. Zeker onder daklozen is vaak sprake van verwaarloosde gebitten wat zelfs kan leiden tot opnames op de afdeling Intensive Care. Daarnaast komen onverzekerden niet in aanmerking voor preventieve zorg zoals vaccinaties en bevolkingsonderzoeken.
Hoe? Een palliatieve behandeling voor Meneer K. op straat
0:00
0:00
-0:00
Hoe? Een palliatieve behandeling voor Meneer K. op straat
Introductie luisterverhaal
Dit is het verhaal van meneer K. Hij raakte zijn werk en zijn woning kwijt en had geen zorgverzekering. Hij heeft uitgezaaide darmkanker en is uitbehandeld.
Meneer K.
Twee jaar geleden ben ik naar Nederland gekomen om te werken. Toen ik in Nederland aankwam ben ik meteen aan de slag gegaan. Ik kreeg ook een woning. Mijn werkgever zei dat ik geen zorgverzekering kon krijgen en dat het geen zin had om er eentje af te sluiten. Dus die heb ik daarom nooit gehad. Al vrij snel kreeg ik veel pijn. Ik dacht eerst dat ik aambeien had. Naar een dokter gaan had geen zin, ik kon het toch niet betalen. Al vrij snel werd de pijn zo erg dat pijnstillers niet meer werkte en ik niet meer kon staan. Ik heb mij toen ziekgemeld. Ik ben toen ontslagen en moest uit mijn woning en kreeg geen geld meer en belandde op straat.
De pijn werd zo erg dat ik het niet meer aan kon. Het enige wat ik nog kon was schreeuwen. Een vreemde heeft toen op straat een ambulance voor mij gebeld. In het ziekenhuis keken ze me na, en zagen ze dat ik kanker had. Toen ging het snel. Ik kreeg te horen dat de darmkanker niet meer te behandelen was. Het was uitgezaaid naar mijn longen en lever. In het ziekenhuis kreeg ik wel bestralingen. Maar de artsen vertelde mij ook dat ik ook niet langer dan een paar dagen in het ziekenhuis kon blijven.
Maar waar moest ik naartoe? Ik had geen huis, geen geld. Van de artsen hoorde ik dat er geen plek voor mij was waar iemand mij kon of wilde verzorgen/plaatsen/ hebben. Ze hebben veel voor mij rondgebeld. Het lukte ze niet om een locatie te vinden waar ik de zorg kon krijgen die ik nodig had. Ik ben toen terecht gekomen bij een opvanglocatie voor EU-arbeidsmigranten. Hier hadden ze geen zorg en ik lag met een open wond op een slaapzaal met meerdere andere daklozen. Ik voelde me kwetsbaar en ik was bang. Ik dacht dat dit de plek zou zijn waar ik zou overlijden.
Ik ben gered door een medewerker van een stichting die mensen uit Oost-Europa helpt. Die zag dat ik hier onveilig was. Hij heeft een plek voor mij geregeld waar ik wel verzorgd kon worden en die mij onderdak konden bieden. Dit is de enige reden dat ik nu in rust mijn laatste levensfase in kan.
4. Regelingen niet duidelijk voor zorgverleners
Uit de gesprekken blijkt dat niet alle zorgverleners weten dat er regelingen voor onverzekerden bestaan. Door onbekendheid met die regelingen kan een huisarts bijvoorbeeld ten onrechte onverzekerden behandelen als passant of sturen baliemedewerkers van een ziekenhuis onverzekerden weg.
Van de straatverpleegkundigen en -artsen hoort de inspectie dat zij regelmatig zorgverleners moeten bellen om een onverzekerde patiënt bij de juiste zorgverlener te krijgen, wat hen extra tijd kost. Als onverzekerde patiënten eenmaal in een ziekenhuis zorg krijgen, dan komt het soms nog voor dat zij bij de volgende balie waar zij zich melden, bijvoorbeeld voor bloedonderzoek, opnieuw worden geweigerd.
Niet alleen zijn de regelingen onbekend, ook de administratieve handelingen om de geleverde zorg te kunnen declareren kunnen ertoe leiden dat zorgverleners afzien van het bieden van zorg aan deze groep. Daarnaast bestaat er ook onduidelijkheid over de invulling van het begrip medisch noodzakelijke zorg. Valt daar bijvoorbeeld alleen spoedmedicatie onder of ook begeleiding bij stoppen met roken? Vanuit verschillende kanten horen we terug dat er behoefte is aan meer duidelijkheid over wat wel en niet onder medisch noodzakelijke zorg valt.
Tot slot ziet de inspectie dat- door onduidelijkheid- zorgaanbieders verschillend omgaan met de inspanningsverplichting van zorgaanbieders om de kosten van de geleverde zorg (deels) te verhalen op de onverzekerde. Bij het ene ziekenhuis moet de onverzekerde vooraf een eigen bijdrage betalen om in zorg te komen, bij een ander ziekenhuis moeten de onverzekerden een verklaring ondertekenen en krijgen ze een rekening en eerste aanmaning, die ze niet hoeven te betalen. Maar andere onverzekerden, die de inspectie heeft gesproken, hebben stapels onbetaalde rekeningen liggen, die ze nog moeten betalen. Deze rekeningen leiden tot veel stress en vaak zoekt de onverzekerde daarom geen hulp meer bij gezondheidsproblemen.
Steeds opnieuw de situatie uitleggen en toch de rekeningen moeten betalen
0:00
0:00
-0:00
Steeds opnieuw de situatie uitleggen en toch de rekeningen moeten betalen
Introductie luisterverhaal
Dit is het verhaal van mevrouw P. Zij raakte haar zorgverzekering kwijt nadat haar verblijfsvergunning verliep. Ze heeft meerdere miskramen gehad.
Mevrouw P.
Ik ben in 2012 naar Nederland gekomen met mijn man. Ik kreeg hier een verblijfsvergunning, maar vergat op tijd een verlenging aan te vragen. Ondertussen is nu ook mijn paspoort verlopen, waardoor ik eigenlijk eerst terug moet naar mijn land voor een geldig paspoort. Maar ik heb niemand om voor mijn 3 kinderen te zorgen. Mijn kinderen zijn hier geboren.
Ik moest regelmatig naar het ziekenhuis omdat ik een aantal miskramen heb gehad. Bij de balie stellen ze steeds opnieuw allerlei vragen waarom ik geen zorgverzekering heb, maar ook waarom ik illegaal ben. Tussen allemaal vreemde mensen die daar ook moeten wachten, moet ik dan mijn verhaal vertellen. Ik word daar heel zenuwachtig van. Bij illegaal denken ze meteen aan crimineel. Soms word ik weggestuurd of doet de baliemedewerker zo onaardig dat ik zelf weg ga.
Tijdens de bevalling van mijn jongste kind in het ziekenhuis belde iemand vanuit het ziekenhuis met de verloskundige over mijn situatie. Diegene wilde dat ik weer zo snel mogelijk het ziekenhuis zou verlaten. De verloskundige werd toen heel erg boos. Ik heb namelijk problemen met mijn baarmoeder en moet daarom in het ziekenhuis bevallen. Uiteindelijk mochten we 3 dagen in het ziekenhuis blijven. Ik kreeg daarna wel een rekening van 11.000 euro die ik niet kon betalen. Ik had ook nog de rekeningen liggen van de eerste 2 bevallingen waar ik al 1.000 euro voor had betaald omdat ze dreigden met een deurwaarder.
Ook bij mijn huisarts moest ik betalen. 30 euro voor een afspraak onder de 10 minuten en 35 euro voor boven de 10 minuten. Zij kent mij al heel lang en weet dat ik sinds een aantal jaren onverzekerd ben en het eigenlijk niet kan betalen, maar toch blijf ik maar betalen. Pas was ik nog bij haar omdat ik een ontsteking had. Ze stuurde toen een recept naar de apotheek in de buurt. Toen moest ik 89 euro betalen voor de medicijnen. Dat is heel veel geld. Ik was ook bang om met mijn kinderen naar school te fietsen, want wat als ik een ongeluk krijg? Dat kan ik niet betalen.
Op Facebook hadden de mensen uit mijn geboorteland het over een inloophuis voor ongedocumenteerden waar zij hulp kregen. Daar ben ik naartoe gegaan en daar heb ik de verpleegkundige Anneke ontmoet en zij helpt mij nu. Zij heeft ook gebeld met mijn huisarts, nu hoef ik niet meer te betalen. Ik bel of app Anneke ook op de dag dat ik naar het ziekenhuis moet. Zij belt dan met de baliemedewerker zodat ik niet steeds opnieuw mijn verhaal hoef te doen. Ik krijg nu ook geen rekeningen meer vanuit het ziekenhuis, dat heeft ze ook voor mij geregeld. Ik was zo gestrest de afgelopen jaren maar door de hulp van Anneke gaat het een stukje beter met me.
Aanbevelingen om zorg voor onverzekerden goed op te nemen in reguliere zorg
Bovenstaande problemen hebben gevolgen voor de onverzekerde die zorg nodig heeft én de zorgverlener. Daarom is het zo belangrijk om te kijken hoe deze situatie kan verbeteren.
Wat kunnen zorgaanbieders en hun lokale netwerk dan nu doen?
Meer kennis bij de zorgaanbieders en hun zorgverleners over dit onderwerp is essentieel. Zorgaanbieders kunnen ervoor zorgen dat al het personeel - ook de baliemedewerkers - weten dat onverzekerden net als iedereen recht hebben op medische noodzakelijke zorg. En dat daarvoor geldende regelingen (SOV en OVV) zijn. Er zijn verschillende cursussen en e-learnings op dit gebied. De nieuwe wegwijzer Zorg voor onverzekerden en de aanvullende informatie van de stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) kunnen daarbij ook helpen.
Meer kennis over de rechten van onverzekerden, de cultuur van doelgroepen, de vergoeding en declaratie van de regelingen, wat onder medisch noodzakelijke zorg valt en hoe tolken ingeschakeld kunnen worden is een voorwaarde om te voorkomen dat mensen ten onterechte geen toegang krijgen tot medisch noodzakelijke zorg.
Belangrijk is ook dat het lokale netwerk meer samenwerkt. Dat zorgaanbieders knelpunten uitwisselen en tot oplossingen komen met elkaar, de gemeente, en de maatschappelijke en welzijnsorganisaties in een gemeente. Eventueel onder coördinatie van de gemeentelijke gezondheidsdienst GGD. Dat zij onderlinge afspraken maken om alle doelgroepen beter in beeld te krijgen, regelen dat voldoende zorgaanbieders zorg voor onverzekerden bieden en ervoor zorgen dat het veel eenvoudiger wordt om door te verwijzen.
Op deze manier zijn zorgverleners veel beter in staat om onverzekerden medisch noodzakelijke zorg te bieden en de toegang tot zorg voor deze groep aanzienlijk te verbeteren.
De inspectie keek hoe de (toegang tot) zorg geregeld was voor onverzekerden in de 4 grote steden Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Amsterdam.
We richtte ons op 3 groepen onverzekerden :
Migranten buiten de Europese Unie (EU) zonder geldige documenten (ongedocumenteerden)
(Midden- en Oost-) EU-arbeidsmigranten
Nederlandse dak- en thuislozen.
Ook binnen groep 1 en 2 kunnen mensen dakloos zijn. Kinderen, ex-gedetineerden, buitenlandse studenten, toeristen en bewust onverzekerden vanwege overtuiging hebben we buiten beschouwing gelaten.
We spraken met 13 onverzekerden uit de verschillende groepen, waarmee we onder andere via Dokters van de Wereld, Wereldhuis, Barka en Nederlandse Straatdokters Groep in contact zijn gebracht. Zij ontvingen uiteindelijk allemaal de zorg die nodig was. Vaak was er sprake van meerdere aandoeningen. Ze werden behandeld voor diabetes, hart- & vaatziekten, COPD, diverse kankersoorten, depressie, reuma, prostaat, anemie, jicht, staar, anafylactische schok of voor de gevolgen van een auto-ongeluk of een opgelopen trauma na een gevecht of begeleiding bij zwangerschap en bevalling.
Ook spraken we met verschillende professionals. Binnen de zorg met een apotheker, straatartsen-en - verpleegkundigen, beleidsadviseur (sociaal medische basiszorg) van een GGD, medewerker van een afdeling patiëntenservice/centrale kas van een ziekenhuis, bestuurder en directie van een zorgaanbieder die onder meer VVT-zorg biedt. Buiten de zorg met medewerkers van maatschappelijke opvangorganisaties en welzijnsinstellingen zoals Leger des Heils, Toevlucht, Tussenvoorziening, Wereldhuis, Bella Vista en STIL.
En tot slot spraken we met relevante landelijke partijen als de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG), de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende hulp-artsen (NSVHA), het Centraal Administratie Kantoor (CAK), de Nederlandse straatdokters groep (NSG), de Stichting Barka en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).