Check jouw kennis over melden in de wijkverpleging!
Publicatie26-06-2024
Wat goed dat je wilt weten wanneer je iets moet melden en waar je dat kan doen!
Wat zou jij doen in onderstaande situaties? Zou je het melden en waar meld je het dan? We geven uitleg bij de verschillende situaties.
Situatie: een cliënt is agressief tegen jou
Een cliënt met dementie is tijdens de zorg agressief tegen jou. De cliënt wil niet gedoucht worden, maar jij zet toch door. De cliënt slaat je en scheldt je uit.
Het is belangrijk dat je dit in je eigen organisatie meldt. Er is iets gebeurd tussen jou en de cliënt.
Hoe komt het dat dit is gebeurd? Ligt het aan het ziektebeeld van de cliënt, aan jouw benadering of aan iets anders?
Door de situatie intern te melden kun je samen met collega’s én de organisatie zoeken naar een oplossing. Misschien helpt het om op een andere manier om te gaan met deze cliënt. Of blijkt dat zorg thuis voor deze client niet meer geschikt is.
Door te melden weet de organisatie wat er gebeurt. Want misschien gebeurt dit wel vaker en ook bij andere cliënten. Dan kan de organisatie jou en je collega’s bijvoorbeeld een training geven over omgaan met agressie of over persoonsgerichte zorg. Het kan jou ook helpen om erover te praten en je gesteund te voelen door de organisatie en collega’s.
Dit incident hoef je niet bij de inspectie te melden. Het is geen calamiteit, want de cliënt heeft geen ernstige schade. Mogelijk ligt dit incident aan het ziektebeeld van de cliënt en ben je als team aan het zoeken hoe hier goed mee om te gaan. Juist daarom is intern melden in deze situatie zo belangrijk.
Situatie: een collega maakt een medicatiefout
Jij komt erachter dat een collega een medicatiefout heeft gemaakt. De cliënt heeft teveel insuline gekregen. Jij hebt meteen actie ondernomen, daardoor loopt het goed af.
Het is belangrijk dat je dit in je eigen organisatie meldt. Ook al heb je het probleem opgelost en had de cliënt geen ernstige klachten. Wanneer je het intern meldt kan je met elkaar praten over de oorzaak van dit incident. Ligt het aan de planning, stond het niet goed in het dossier of was je collega niet oplettend?
Het kan lastig zijn als je een collega moet aanspreken of over een collega moet melden. Toch is het belangrijk dat je dit doet. Het kan iedereen gebeuren en zo leer je van elkaar. Doe dit wel op een respectvolle manier. Als de oorzaak duidelijk is, kun je een dergelijk incident mogelijk een volgende keer voorkomen. Leg de nadruk op het leren van incidenten in de zorg.
Dit incident hoef je niet bij de inspectie te melden. Er is wel een fout gemaakt, maar die had geen ernstige gevolgen voor de cliënt.
Situatie: je staat voor een gesloten deur
Een cliënt doet niet open wanneer jij langskomt om zorg te verlenen. Je besluit naar de volgende cliënt te gaan. De volgende dag blijkt dat de cliënt is overleden.
Dit moet je melden in je eigen organisatie. De cliënt deed niet open en jij bent weg gegaan. Later bleek dat de cliënt onwel is geworden en de volgende dag is overleden. Mogelijk had je erger kunnen voorkomen, door actie te ondernemen. Zoals contact opnemen met de wijkverpleegkundige of de familie van de cliënt. Of door de politie in te schakelen om de deur open te maken.
Jij kan je daar heel schuldig over voelen en dat maakt het spannend om te melden. Toch is het belangrijk. Het had iemand anders ook kunnen overkomen. Door open te zijn over wat er is gebeurd en door te melden is de kans het grootst dat zoiets niet nog eens gebeurt. Want van jouw ervaring kunnen jij en je collega’s leren. En jouw organisatie moet op de hoogte zijn omdat zij misschien verplicht zijn te melden.
Zijn er afspraken in jouw organisatie over wat je moet doen bij een gesloten deur? Zijn die afspraken aan jou uitgelegd, of wist je daar niets van af? Had je het te druk om actie te ondernemen en verwachtte je geen probleem omdat de cliënt de vorige dag nog heel fit was? Moest je toch al haasten omdat er te weinig collega’s waren en ben je daarom snel naar de volgende cliënt gegaan? Het antwoord op deze vragen is belangrijk.
Bij zo’n incident is het belangrijk dat jouw organisatie onderzoekt wat er is gebeurd. Als uit eigen onderzoek blijkt dat het gaat om een calamiteit, is je organisatie verplicht een melding te doen bij de inspectie. Je spreekt over een calamiteit als een tekort aan zorg heeft geleid tot ernstige schade voor de cliënt. De inspectie kijkt hoe de organisatie de zorg wil verbeteren.
Situatie: mogelijk seksueel grensoverschrijdend gedrag door een collega
Jij krijgt van meerdere cliënten signalen over een collega. Die signalen gaan over seksueel grensoverschrijdend gedrag door die collega.
Het is belangrijk dat je hier een melding van maakt in je eigen organisatie. Het kan zijn dat cliënten zich onveilig voelen. Of dat een collega iets doet wat strafbaar is. , Zeker als meerdere cliënten hierover klagen. Je kunt je collega eerst aanspreken en vragen wat er is gebeurd. Als je dit lastig vindt kun je het melden bij je leidinggevende of misschien bij een vertrouwenspersoon. Die kunnen vervolgstappen zetten.
Een handig hulpmiddel in dit soort situaties is de Leidraad veilige zorgrelatie. Deze is erop gericht om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen of vroegtijdig aan te pakken. Als uit eigen onderzoek blijkt dat het gaat om seksueel grensoverschrijdend gedrag, dan moet een organisatie dit ook verplicht melden bij de inspectie. Het gaat dan om een melding ‘geweld in de zorgrelatie’.
Het kan zijn dat jouw organisatie na onderzoek besluit om deze zorgverlener te ontslaan of de samenwerking te beëindigen. Dan is jouw organisatie verplicht een melding te doen bij de inspectie. Dat is een melding ontslag wegens ernstig disfunctioneren.
Wat kun jij doen?
Vraag na hoe melden in jouw organisatie is geregeld.
Praat eens met je collega’s over melden.
Weet jij wanneer melden bij de inspectie verplicht is? Je vindt alle informatie op de pagina Melden in de wijkverpleging.
Melden is belangrijk. Door meldingen leert jouw organisatie en leer je van elkaar. Het draagt bij aan betere zorg voor de cliënten. En aan betere omstandigheden voor jou om te werken.
Onderzoek naar melden in de wijkverpleging
De inspectie deed zelf onderzoek naar melden in de wijkverpleging. We zien dat melden in de wijkverpleging niet vanzelfsprekend is en dat zorgaanbieders meer kunnen doen met meldingen.