Wat goed dat je wilt weten wanneer je iets moet melden en waar je dat kan doen!
Wat zou jij doen in onderstaande situaties? Zou je het melden en waar meld je het dan? We geven uitleg bij de verschillende situaties.
 

Icoon van een slaande vuist

Situatie: een cliënt is agressief tegen jou

Een cliënt met dementie is tijdens de zorg agressief tegen jou. De cliënt wil niet gedoucht worden, maar jij zet toch door. De cliënt slaat je en scheldt je uit.

Icoon van een injectiespuit

Situatie: een collega maakt een medicatiefout

Jij komt erachter dat een collega een medicatiefout heeft gemaakt. De cliënt heeft teveel insuline gekregen. Jij hebt meteen actie ondernomen, daardoor loopt het goed af. 

Icoon van een voordeur

Situatie: je staat voor een gesloten deur

Een cliënt doet niet open wanneer jij langskomt om zorg te verlenen. Je besluit naar de volgende cliënt te gaan. De volgende dag blijkt dat de cliënt is overleden.

Icoon van een vlaggetje aan een stok

Situatie: mogelijk seksueel grensoverschrijdend gedrag door een collega

Jij krijgt van meerdere cliënten signalen over een collega. Die signalen gaan over seksueel grensoverschrijdend gedrag door die collega.

Wat kun jij doen?

  • Vraag na hoe melden in jouw organisatie is geregeld. 
  • Praat eens met je collega’s over melden. 
  • Weet jij wanneer melden bij de inspectie verplicht is?  Je vindt alle informatie op de pagina Melden in de wijkverpleging.

Melden is belangrijk. Door meldingen leert jouw organisatie en leer je van elkaar. Het draagt bij aan betere zorg voor de cliënten. En aan betere omstandigheden voor jou om te werken.

Onderzoek naar melden in de wijkverpleging

De inspectie deed zelf onderzoek naar melden in de wijkverpleging. We zien dat melden in de wijkverpleging niet vanzelfsprekend is en dat zorgaanbieders meer kunnen doen met meldingen