Voor nieuwe zorgaanbieders is een inspectiebezoek spannend én waardevol

Weblogberichten

Elk jaar melden zich nieuwe zorgaanbieders in de wijkverpleging. Inspecteur Peer van Doormalen brengt samen met collega’s inspectiebezoeken aan deze nieuwkomers. Als zij hen bezoeken zijn ze vaak nog geen jaar bezig met zorg verlenen. In dit weblog vertelt hij wat hem opvalt tijdens de bezoeken.

Portretfoto van inspecteur Peer van Doormalen
Beeld: ©IGJ
Inspecteur Peer van Doormalen

Wat mij iedere keer weer opvalt bij bezoeken is de energie en bevlogenheid waarmee mensen een nieuwe zorgorganisatie starten. Vaak werkten ze al in de zorg en hadden ze het idee dat het beter kon. Dat willen ze zelf in de praktijk laten zien. Ze willen bijvoorbeeld meer aandacht voor de cliënt.

Als wij op bezoek komen, zijn de zorgaanbieders vaak nog bezig met het goed inrichten van de organisatie. Ze merken dat er veel komt kijken bij het besturen van een zorgorganisatie. Niet alleen voldoen aan de regelgeving, maar ook voldoende deskundig personeel vinden, is echt een uitdaging. Vaak werken ze vooral met zzp’ers.

Niet alleen voldoen aan de regelgeving, maar ook voldoende deskundig personeel vinden, is echt een uitdaging.

Als inspecteur houd ik toezicht, ik ben geen adviseur. Wel leggen mijn collega en ik – we zijn altijd met zijn tweeën tijdens een bezoek - veel uit over de wetten en regels. Bijvoorbeeld over wat de reden is dat wij als inspectie bepaalde normen toetsen. En hoe die normen bijdragen aan betere zorg. Nieuwe zorgaanbieders vinden een bezoek van de inspectie altijd heel spannend. Door het persoonlijke contact dat wij tijdens een inspectiebezoek hebben, zie ik wel dat die spanning snel minder wordt.

Ik merk dat elke nieuwe zorgaanbieder weer anders is. Veel nieuwkomers doen het goed, ze bieden goede en veilige zorg. Als een nieuwe zorgaanbieder een wijkverpleegkundige heeft die het kwaliteitskader wijkverpleging kent, meeleest met rapportages en betrokken is bij cliënten en het team, dan gaat het meestal goed.

Waar het nogal eens aan schort is dat een nieuwe zorgaanbieder de kwaliteit van zorg niet goed genoeg in beeld heeft. De meeste nieuwkomers beginnen klein en hebben nog geen kwaliteitssysteem. Toch kun je ook als kleine aanbieder je eigen kwaliteit beoordelen. Bijvoorbeeld door een audit te doen op de cliëntdossiers of op de medicatieveiligheid. Een frisse blik van buiten kan ook helpen. Laat een andere zorgaanbieder eens een audit bij jou doen. Dat geeft gegarandeerd nieuwe inzichten!

Laat een andere zorgaanbieder eens een audit bij jou doen. Dat geeft gegarandeerd nieuwe inzichten.

Ik zie ook vaak dat nieuwe zorgaanbieders erg op zichzelf zijn. Daarom benadrukken wij dat het goed is voor zorgaanbieders om lid te worden van een branchevereniging. Ook kan het zorgaanbieders helpen om in de regio een netwerk op te zoeken. Je kunt veel van elkaar leren.

Achteraf horen we vaak dat bestuurders blij zijn dat we langskwamen. Ze zeggen dan dat ze het bezoek heel waardevol vonden, omdat ze ervan hebben geleerd. En als inspecteurs geven we nieuwe zorgaanbieders hier ook de ruimte voor. Laat je niet ontmoedigen als er verbeterpunten in het inspectierapport staan, zeg ik altijd tegen nieuwe zorgaanbieders. Gebruik het als iets om van te leren!