In de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) en de Wet zorg en dwang (Wzd) staan welke regels en werkwijzen gelden bij het uitvoeren van dwang in de zorg. Geneesheer-directeuren, zorgaanbieders, klachtencommissies, burgemeesters, Wlz-uitvoerders en zorgverzekeraars moeten volgens deze wetten bepaalde informatie naar de inspectie sturen. In een paar gevallen kunnen deze partijen overleggen met de inspectie. Op deze pagina vindt u meer informatie hierover en de verschillende formulieren die u hiervoor kunt gebruiken.
Mededelingen op basis van de Wvggz
Hoe kan ik dit doorgeven?
U kunt dit aanleveren via het Khonraad-systeem.
Maakt uw gemeente daar geen gebruik van? Lever het dan aan via veilige e-mail of IGJ Rijkscloud aan meldpunt@igj.nl.
Toelichting
Op basis van Artikel 7:2, lid 2. Een burgemeester stuurt de inspectie een kopie van de beslissing om een crisismaatregel te nemen voor een betrokkene.
Vanaf 1 maart 2025: de medische verklaring wordt niet meer meegestuurd.
Vanaf 1 maart 2025 hoeft u geen Beslissing overplaatsing individuele cliënt meer te delen met de IGJ.
Waarom?
In aanloop naar de nieuwe wet (Wet Zorg en Dwang), heeft de IGJ gekeken naar de meerwaarde van het aanleveren van gegevens over Beslissing overplaatsing o.b.v. de Wvggz artikel 8:16 lid 4g. Uit die analyse blijkt, dat die meerwaarde er niet voldoende is.
Omdat wij de administratieve last voor zorgaanbieders zoveel mogelijk willen verminderen, is besloten dat zorgaanbieders deze gegevens niet meer hoeven te delen met de IGJ.
Per 1 maart 2025
De gegevens over Beslissing overplaatsing bevatten gevoelige persoonsgegevens over individuele cliënten. De IGJ wil hier zorgvuldig mee omgaan. Daarom gaat het besluit al per 1 maart a.s. in en wachten we niet tot de nieuwe wetgeving is ingegaan.
De IGJ handhaaft dan dus niet meer op de plicht om gegevens over Beslissing overplaatsing aan te leveren. De persoonsinformatie over individuele cliënten rondom Beslissing overplaatsing zullen we vernietigen.
Let op:
Een geneesheer-directeur moet deze gegevens nog wél met andere partijen delen, zoals beschreven in de wet: betrokken zorgaanbieders, zorgverantwoordelijke, vertegenwoordiger, advocaat, officier van justitie, griffie van de rechtbank, als een machtiging tot verlenging van de crisismaatregel of zorgmachtiging voor betrokkene is afgegeven, de burgemeester, als een crisismaatregel is genomen.
Hoe kan ik dit doorgeven?
Via formulier Afschrift beslissing klachtencommissie.
Toelichting
Op basis van Artikel 10:6, lid 6. Klachtencommissies sturen de inspectie hun beslissing over een klacht rondom het nakomen van een verplichting of beslissing.
Mededelingen en overleg op basis van de Wzd
Hoe kan ik dit melden?
Telefonisch contact met de inspectie. Neem vooraf de checklist door.
Toelichting
Op basis van Artikel 28c, lid 3. Het college van burgemeester en wethouders (college van B&W), de Wlz-uitvoerder of de zorgverzekeraar kan contact opnemen met de inspectie als zij een cliënt niet binnen een week na een rechterlijke machtiging (RM) geplaatst krijgen.
Hoe kan ik contact opnemen?
Telefonisch contact met de inspectie. Neem vooraf de checklist door.
Toelichting
Op basis van Artikel 34. Een burgemeester kan voor advies contact opnemen met de inspectie als een cliënt niet binnen 24 uur nadat een inbewaringstelling (IBS) is afgegeven, is opgenomen in een accommodatie.
Hoe kan ik dit melden?
U kunt dit aanleveren via het Khonraad-systeem.
Maakt uw gemeente daar geen gebruik van? Lever het dan aan via veilige e-mail of IGJ Rijkscloud aan meldpunt@igj.nl.
Toelichting
Op basis van Artikel 35, lid 1. Als een burgemeester een beschikking tot inbewaringstelling (IBS) afgeeft, stelt hij de inspectie daar zo snel mogelijk van op de hoogte.
Vanaf 1 maart 2025 hoeft u geen informatie over Opname in accommodatie meer te delen met de IGJ.
Waarom?
In aanloop naar de nieuwe wet (Wet Zorg en Dwang), is gekeken naar de meerwaarde van het aanleveren van gegevens over Opname in een accommodatie o.b.v. de WZD, artikel 42. Uit die analyse blijkt, dat die meerwaarde er niet voldoende is.
Daarom is besloten dat zorgaanbieders deze gegevens niet meer hoeven te delen met de IGJ, het CIZ en de griffie van de rechtbank die de machtiging heeft verleend.
Per 1 maart 2025
De gegevens over Opname in accommodatie bevatten gevoelige persoonsgegevens over individuele cliënten. De IGJ wil hier zorgvuldig mee omgaan. Daarom gaat het besluit al per 1 maart a.s. in en wachten we niet tot de nieuwe wetgeving is ingegaan. De IGJ handhaaft dan dus niet meer op de plicht om gegevens over Opname in accommodatie aan te leveren. De persoonsinformatie over individuele cliënten rondom Opname in accommodatie zullen we vernietigen.
Let op:
Zorgaanbieders moeten deze mededeling nog wél doen aan andere partijen zoals beschreven in de wet: de ouders die het gezag uitoefenen, de echtgenoot, de geregistreerde partner of andere levensgezel van de cliënt of degene door wie de cliënt wordt verzorgd en de vertegenwoordiger.
Hoe kan ik contact opnemen?
Telefonisch contact met de inspectie. Neem vooraf de checklist door.
Toelichting
Op basis van Artikel 48, lid 3. Zorgaanbieders kunnen zo mogelijk en zo nodig contact opnemen met de inspectie in verband met een voorgenomen ontslag van een cliënt.
Hoe kan ik dit doorgeven?
Via formulier Afschrift beslissing klachtencommissie.
Toelichting
Op basis van Artikel 56b, lid 6. Klachtencommissies sturen de inspectie hun beslissing over een klacht rondom het nakomen van een verplichting of beslissing.