Nee, tenzij-principe voor vrijheidsbeperking is nog niet overal de standaard
Nee, tenzij-principe voor vrijheidsbeperking is nog niet overal de standaard
DownloadVraag: welke vrijheidsbeperkende maatregelen gelden voor jou?
Jongere: deurverklikkers omdat van de kamer afgaan niet is toegestaan omdat dit voor onveilige situaties zorgt. En er zijn camera’s – ook voor de veiligheid. We hebben ook een vaste tijd dat we naar onze kamer moeten, kamertijd. Dit is gewoon de afspraak, het is een gesloten groep.
Jongere: ik weet zelf, ik krijg mijn telefoon niet omdat ik weggelopen ben. En als ik mijn telefoon heb mag ik daar maar 30 minuten per dag op, en iemand kijkt mee. Iemand zit dan echt naast me. Ze zeggen dat dit nodig is, maar ik snap dat niet.
Jongere: onderzoek aan lichaam en kleding – dit is vooral als ik weggelopen ben, maar dat is pas 1x geweest. Ik vind het echt onnodig. Ze willen dan checken of ik niets bij me heb, maar dat zijn wel mijn privé spullen, ze gaan uit van wantrouwen in plaats van vertrouwen.
Vraag: vertellen ze jou waarom een maatregel nodig of niet nodig is?
Jongere: wordt wel besproken, maar wordt niet duidelijk uitgelegd waarom dat dan precies is. Bijvoorbeeld wat de verhouding is tussen de straf en de overtreding.
Jongere: in het begin pakten ze mij nog niet zoveel af. Ik zei steeds; ja, het boeit me toch niet. Toen zijn ze steeds meer gaan afpakken. Daardoor denk ik; waar doe ik het dan voor?
Jongere: heel soms, als je het vraagt, maar vaak kunnen ze het niet echt onderbouwen.
Vraag: wat gebeurt er als jij je niet aan afspraken houdt?
Jongere: als ze zich zorgen maken gaan ze van alles doen. Mijn kamer plunderen, spullen wegpakken die gevaarlijk kunnen zijn. Ze zeggen dan dat dat is voor mijn eigen veiligheid is.
Jongere: er wordt gewoon gefouilleerd als ze dat willen.
Jongere: dan moet ik naar m’n kamer, hoe lang hangt af van wat je gedaan hebt.
Jongere: meestal krijg ik dan een waarschuwing, dat gaat op een respectvolle manier. Dan krijg je nog een waarschuwing en zeggen ze wat de gevolgen zijn als je je er niet aan houdt. Daarna krijg je sancties.
Vraag: wat vind jij goede hulp? Wat vind jij belangrijk?
Jongere: begeleiders die weten waarom en het kunnen uitleggen. Aan het begin van de plaatsing werd het mij wel duidelijk uitgelegd, ook de kamercontroles.
Jongere: in gesprek komen en bespreken wat de volgende keer beter kan. Of geef me een werkboekje ofzo, dan kom je er ook achter waarom ik het gedaan heb.
Jongere: dat ze eerst kijken wat de reden is en dan oplossingen vinden daarin. En dus niet gelijk gaan straffen.