Beeld: ©ANP | Anita Pantus 334527879

Toepassen gedwongen zorg gebeurt vaak niet zorgvuldig

Hoe zorgaanbieders met dwang in de zorg om moeten gaan staat beschreven in de Wet verplichte ggz (Wvggz), de Wet zorg en dwang (Wzd) en de Jeugdwet. Deze wetten beschermen de rechten van cliënten en hebben het doel om de inzet van gedwongen zorg te verminderen. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) onderzocht hoe zorgaanbieders in de gehandicaptenzorg, de verpleeghuiszorg, de geestelijke gezondheidszorg en de (open) jeugdhulp in 2024 gedwongen zorg toepasten.

Dwang alleen als het écht nodig is

We beschrijven hoe wij zagen dat zorgaanbieders omgaan met gedwongen zorg aan de hand van de 3 belangrijkste punten van aandacht uit onze toezichtstrategie

  1. Is de rechtspositie van de cliënt beschermd?
  2. Zijn er voldoende en deskundige zorgverleners?
  3. Sturen zorgaanbieders op terugdringen gedwongen zorg?

Het uitgangspunt is altijd: géén dwang in de zorg, tenzij het echt niet anders kan. De IGJ verwacht dat zorgverleners samen met de cliënt en andere betrokkenen blijven zoeken naar manieren om zorg op vrijwillige basis te bieden. Is dwang echt nodig? Dan moet het zorgvuldig, persoonsgericht, veilig en kort zijn.

Is de rechtspositie van de cliënt beschermd?

We zien dat dat nog niet overal goed gaat:

  • Zorgaanbieders zijn zich nog regelmatig onvoldoende bewust dat zij zorg verlenen die onder de Wzd valt. Vooral bij zorg waarbij er geen sprake is van verzet van een wilsonbekwame cliënt en bij toestemming van een clientvertegenwoordiger. 
  • Er is vaak geen actieve verwijzing naar de cliëntenvertrouwenspersoon waar een cliënt recht op heeft. 
  • Dan moet men ook het stappenplan volgen, maar dat ontbreekt vaak. En te vaak is er ook geen individuele afweging voor het leveren van gedwongen zorg zonder verzet. 
  • Bij verplichte zorg die valt onder de Wvggz maakt men weinig gebruik van de zorgkaart, het plan van aanpak en de zelfbindingsverklaring die juist bedoeld zijn om de cliënt regie laten houden over de eigen behandeling. 
  • In de open jeugdhulp zien we dat zorgaanbieders gedwongen zorg toepassen zonder wettelijke grondslag. Ook bij jongeren in een Wzd- en Wvggz-locatie wordt niet voldaan aan alle randvoorwaarden van de wetgeving. Er is bijvoorbeeld niet altijd een stappenplan voor de behandeling, een Wzd-verklaring of een Wzd-functionaris.
  • Tot slot lazen we in de huisregels vaak algemene regels over beperkingen in bijvoorbeeld telefoongebruik. Huisregels mogen niet gaan over vormen van gedwongen zorg. Die moeten voor iedere cliënt individueel bepaald en vastgelegd worden.

Zijn er voldoende deskundige zorgverleners?

Er moet meer aandacht komen voor de deskundigheid van de zorgverleners:

  • Het gaat dan bijvoorbeeld over passende scholing voor alle zorgverleners. En over beseffen wat gedwongen zorg is, ook wanneer er geen verzet is van wilsonbekwame cliënten en bij toestemming van clientvertegenwoordigers.
  • In de (open) jeugdhulp moet de kennis en bewustwording van de wettelijke eisen bij de toepassing van gedwongen zorg verbeteren.
  • Verder ziet de inspectie risico’s bij de inzet van tijdelijke zorgverleners. Zij kennen de cliënten vaak niet goed genoeg en hebben te weinig kennis over en ervaring met gedwongen zorg.

Sturen zorgaanbieders op terugdringen gedwongen zorg?

  • We zien dat zorgaanbieders nog te weinig doen om de toepassing van gedwongen zorg te vermijden. Zij maken op organisatieniveau nauwelijks gebruik van hun eigen registraties en kwalitatieve analyses. 
    Als zij dat wél doen dan delen zij die informatie niet altijd met de zorgverleners die gedwongen zorg toepassen. Die missen daardoor de kans om te leren en te verbeteren. Zodat zij gedwongen zorg vaker kunnen voorkomen en zorgvuldiger kunnen handelen als zij er toch mee te maken krijgen. 
  • We zien ook risico’s bij zorgorganisaties die aangeven dat zij geen gedwongen zorg leveren. Ook dit vraagt van de zorgorganisaties de nodige bewustwording, passend beleid en sturing.
     

Toezicht in 2025: themabezoeken gesloten deuren en gegevensaanlevering

We zien dat organisaties, zorgverleners en jeugdhulpverleners nog steeds verschillend omgaan met de toepassing van gedwongen zorg en dat er nog veel beter kan. In 2025 houden wij daarom vaker toezicht op gedwongen zorg. We zetten de koers van agenderen en stimuleren voort en treden handhavend op als dit nodig is. 
We blijven letten op de inzet van gedwongen zorg tijdens de reguliere bezoeken bij zorgaanbieders in verpleeghuizen, thuiszorg, gehandicaptenzorg, geestelijke gezondheidszorg en de jeugdhulp. Daarnaast besteden we in 2025 extra aandacht aan het thema gesloten deuren in de zorg.

Gegevens uit digitale overzichten

Naast de informatie uit bezoeken, meldingen en kwalitatieve analyses, krijgen we ook andere gegevens over gedwongen zorg. Zoals de informatie over gedwongen zorg die zorgaanbieders registreren en delen met de inspectie (Gegevensaanlevering Wzd, Wvggz en gegevensaanlevering JeugdzorgPlus). Wij publiceren later dit jaar opnieuw over de trends die wij zien in deze gegevens.

Meer informatie