HK Zorg B.V., Ommen

In januari 2021 voerde de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd toezicht uit bij HK Zorg B.V. (hierna HK Zorg). Doel van het toezicht was om te bepalen of HK Zorg verantwoorde jeugdhulp biedt. 

HK Zorg voldeed op het moment van het onderzoek aan 16 van de 22 onderzochte verwachtingen uit het toetsingskader Verantwoorde Hulp voor Jeugd. Aan zes verwachtingen voldeed HK Zorg niet. Bij drie verwachtingen formuleert de inspectie een aandachtspunt. 

In het rapport staat een aantal verwachtingen waarop nog verbetering noodzakelijk is: 

  • Professionals werken volgens de richtlijnen van de beroepsgroep.  
  • Professionals werken doelgericht en planmatig.  
  • Professionals schatten de veiligheidsrisico’s van de jeugdigen systematisch in.  
  • De aanbieder organiseert het omgaan met medicatie zorgvuldig. 
  • Jeugdigen en hun ouders kunnen gebruikmaken van een onafhankelijke vertrouwenspersoon. 
  • Jeugdigen en hun ouders kunnen een klacht indienen bij een onafhankelijke klachtencommissie. 

Bij een aantal verwachtingen heeft HK Zorg inmiddels maatregelen getroffen. 

Het aantal cliëntenaan wie HK Zorg hulp biedt, is het afgelopen jaar sterk gegroeid. Hierbij valt het de inspectie op dat HK Zorg op het moment van het toezicht voor 92 cliënten geen financiering ontvangt. Na het onderzoek heeft HK Zorg de inspectie geïnformeerd over een ‘raamovereenkomst uitvoering jeugdhulp’ die zij is aangegaan met een hoofdaannemer. Deze overeenkomst geldt tot het einde van dit kalenderjaar. Het is erop gericht dat de hoofdaannemer op bepaalde deeltrajecten HK Zorg inschakelt als onderaannemer. 

De genoemde raamovereenkomst geeft de inspectie voor dit moment voldoende vertrouwen dat HK Zorg voor haar cliënten continuïteit van de jeugdhulp kan bieden. Wel verwacht de inspectie dat HK Zorg haar periodiek informeert hoe deze constructie voor de cliënten zonder financiering in de praktijk uitpakt. 

Dit betekent dat HK Zorg aan de inspectie rapporteert hoe de continuïteit van zorg en jeugdhulp aan haar cliënten gegarandeerd is over het tweede, derde en vierde kwartaal van 2021. Bij deze rapportages moet ook de inbreng van de hoofdaannemer betrokken worden en in de rapportages zichtbaar zijn.

Na ontvangst van deze rapportages beslist de inspectie over het vervolgtraject met HK Zorg. Bieden bovenstaande rapportages onvoldoende zicht of resultaten, dan kan de inspectie besluiten tussentijds actie richting HK Zorg te ondernemen.

Reactie HK Zorg B.V.

HK-zorg is een jonge organisatie met, ten tijde van het inspectieonderzoek, 4 behandelaren. Naast de zorg voor cliënten werd in relatief korte tijd een zorgorganisatie neergezet die goed op poten staat, gewaardeerd wordt door cliënten, hun omgeving en verwijzers. Er wordt volgens de richtlijnen gewerkt, kwaliteit en maatwerk geboden, doelmatig en efficiënt zorg geleverd en gestreefd naar steeds beter.
De inspectie nam HK zorg flink onder de loep, zag verbeterpunten, bij onder andere de klachtenregeling en de vertrouwenspersoon, die in de tijd tussen het concept-rapport en het eindrapport werden opgelost.

De inspectie sprak ook cliënten van HK zorg, die positief zijn. HK zorg is gevestigd in Ommen, regio IJsselland. Voor IJssellandcliënten bleek in 2020 én 2021 geen contract mogelijk, wat de groei van HK zorg vertraagde. Intussen is daar een oplossing voor gevonden. Contracten met Twenterand en Zuid-Drenthe konden prima worden afgesloten en de samenwerking verloopt er plezierig, met een groeiend aantal verwijzingen. Sinds het inspectiebezoek is het aantal behandelaren bij HK zorg uitgebreid, om wachttijden kort te houden. De inspectie is uitgenodigd om over een half jaar weer onderzoek te doen om dan ‘van goed-naar- beter’ te kunnen rapporteren.

Namens het team van HK-zorg