Stichting Wereldkinderen - De kwaliteit van het bemiddelingsproces bij een vergunninghouder interlandelijke adoptie

Op 9 en 11 juni 2020 heeft de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (hierna: inspectie) onderzoek gedaan bij de vergunninghouder interlandelijke adoptie Stichting Wereldkinderen. Doel van dit onderzoek was om te bepalen in hoeverre Stichting Wereldkinderen erin slaagt een kwalitatief verantwoord bemiddelingsproces te bieden. Het onderzoek bij Stichting Wereldkinderen vond plaats op verzoek van de minister van Justitie en Veiligheid.

Stichting Wereldkinderen verzocht de minister om verlenging van de vergunning om te mogen bemiddelen bij opneming van buitenlandse kinderen in Nederland. Teneinde over dit verzoek te kunnen beslissen, vindt de minister het van belang om te weten hoe de inspectie het bemiddelingsproces bij Stichting Wereldkinderen (hierna: Wereldkinderen) beoordeelt.

Wereldkinderen voldeed op het moment van het toezicht (grotendeels) aan alle onderzochte normen uit het toetsingskader ‘Vergunninghouder Interlandelijke adoptie’. Wereldkinderen hanteert een voldoende zorgvuldig bemiddelingsproces waarbij Wereldkinderen voor een kind die adoptiefouders zoekt die tegemoet kunnen komen aan de specifieke zorg- en opvoedingsbehoeften van het kind.

Wat gaat goed

Zonder volledig te zijn, noemt de inspectie hier twee bevindingen die in het toezicht nadrukkelijk naar voren kwamen:

  • Daarbij is het positief dat Wereldkinderen mogelijke verbeteringen signaleert en deze ook implementeert en borgt.
  • Een voorbeeld daarvan is hoe Wereldkinderen de afgelopen jaren de nazorg en begeleiding van het adoptiegezin na plaatsing van het kind vorm heeft gegeven.

Wat kan beter

De inspectie heeft in totaal vijf aandachtspunten geformuleerd, waarop mogelijk is:

  • Wereldkinderen gaat niet bij ieder kind expliciet na of het kind in een gezin in Nederland kan opgroeien en deze afweging wordt niet vastgelegd in het dossier.
  • Wereldkinderen kan uitgebreider vastleggen in het dossier wat de huidige en de toekomstige zorg en opvoedingsbehoefte van het kind is en waarom dit gezin bij dit specifieke kind past.
  • De beoordeling van de matching gebeurt altijd door een team van twee personen, maar dit wordt niet vastgelegd in het dossier.
  • Er is geen gestructureerd opleidingsplan om de kennis van de medewerkers actueel en up-to-date te houden.
  • Wereldkinderen zou naast enquêtes na afloop van de procedure ook tijdens de procedure bewust (aspirant) adoptiefouders kunnen bevragen hoe zij het bemiddelingsproces beleven en welke verbeteringen daarin kunnen worden doorgevoerd.
  • Het geven van feedback c.q. het houden van intervisie/casuïstiek bespreking vindt momenteel nog niet gestructureerd plaats.

Wat moet beter

De inspectie heeft geen verbeterpunten geformuleerd, waarbij verbetering noodzakelijk is.

Vervolg

De inspectie vertrouwt erop dat Wereldkinderen de aandachtspunten oppakt en haar bemiddelingsproces hiermee verbetert. De inspectie blijft ontwikkelingen volgen vanuit haar reguliere toezichtrol.