Beeld: ©ANP | Sabine Joosten

Check jouw kennis over melden in de gehandicaptenzorg

Wat goed dat je wilt weten wanneer je iets moet melden en waar je dat kan doen! Wat zou jij doen in onderstaande situaties? Zou je het melden en waar meld je het dan? We geven uitleg bij de verschillende situaties.
 

Icoon van een slaande vuist

Situatie: een cliënt is agressief tegen jou

Een cliënt met een verstandelijke beperking is tijdens de zorg agressief tegen jou. De cliënt wil niet met je mee naar de dagbesteding, maar jij zet toch door. De cliënt slaat je en gooit een beker naar je hoofd.

Icoon van een voordeur

Situatie: je ziet dat een cliënt gewond raakt door een fixatie

Een cliënt met probleemgedrag kan soms fysiek agressief worden naar anderen. Duidelijke afspraken over hoe je kunt handelen bij deze cliënt als hij agressief is, zijn er niet. Je ziet dat de cliënt een andere cliënt wil aanvallen. 3 collega’s fixeren de cliënt en sluiten hem daarna op in zijn kamer tot de volgende dag. De volgende dag heeft de cliënt veel pijn aan zijn pols. Die blijkt gebroken te zijn. 

Icoon van een vlaggetje aan een stok

Situatie: signalen van mogelijk grensoverschrijdend gedrag

Je krijgt signalen over een collega. De collega gaat buiten werktijd vaak met 1 cliënt wandelen, en dat is niet volgens de afspraken. Deze collega kiest in het werkoverleg er ook steeds voor om die éne cliënt te begeleiden. Je ziet zelf ook dat hij erg knuffelig is met die cliënt. Een andere cliënt vertelt dat zij zag dat deze collega de cliënt op de mond heeft gekust.

Icoon van een driehoek met ene uitroepteken in het midden

Situatie: de kwaliteit van zorg is al een tijd niet goed

Je ziet dat je collega’s soms niet weten hoe ze met cliënten om moeten gaan. Collega’s houden zich niet aan begeleidingsafspraken. Ook komen ze niet op tijd op het werk en als ze er zijn, zijn ze niet met cliënten bezig. Collega’s luisteren niet naar de cliënten. Soms snauwen ze tegen cliënten of pakken de cliënten hardhandig vast. Je ziet dat cliënten hierdoor onrustig zijn. Je hebt dit aan je leidinggevende verteld, maar je vindt dat die jouw signalen niet serieus neemt. 

Wat kun jij doen?

  • Vraag na hoe melden in jouw organisatie is geregeld. 
  • Praat eens met je collega’s over melden. 
  • Weet jij wanneer melden bij de inspectie verplicht is?  Je vindt alle informatie op de pagina Melden in de gehandicaptenzorg.

Melden is belangrijk. Door meldingen leert jouw organisatie en leer je van elkaar. Het draagt bij aan betere zorg voor de cliënten. En aan betere omstandigheden voor jou om te werken.