Jaargesprekken 2018-2019 gebaseerd op Governancecode Zorg

In alle Nederlandse ziekenhuizen wordt de in 2017 aangepaste Governancecode Zorg gebruikt bij het verbeteren van de zorg. Dat heeft de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) geconstateerd met een vernieuwde en vernieuwende aanpak van de traditionele jaargesprekken die zij in alle ziekenhuizen voert.

Aanleiding

De aanpassing van de Governancecode Zorg in 2017 was voor de inspectie aanleiding om leiderschap, cultuur en gedrag rond goede en veilige zorg nadrukkelijk centraal te stellen. Dit lijken thema’s die voor de patiënt en de dagelijkse zorgverlening minder relevant zijn, maar de inspectie verwacht dat de code juist een belangrijk hulpmiddel is om met elkaar – bestuurders, professionals én patiënten – een cultuur te vormen waarin 
continu leren en verbeteren centraal staat. Er is in ziekenhuizen vooruitgang geboekt als het gaat om technologische ontwikkelingen, deskundigheidsbevordering en de invoering van kwaliteitssystemen. De verdere verbetering van kwaliteit en veiligheid in de zorg is in grote mate afhankelijk van cultuur en gedrag.

Om vanuit een open en veilige cultuur de zorg beter en veiliger te maken, is het noodzakelijk dat de raad van bestuur inspraak en samenspraak met patiënten en professionals organiseert, maar ook tegenspraak benut. De inspectie is ervan overtuigd dat tekortkomingen op het gebied van goed bestuur of een veilige en open cultuur leiden tot risico’s voor kwaliteit en veiligheid van zorg. Recente problemen op het gebied van leiderschap en cultuur in ziekenhuizen waren een extra reden voor de inspectie rond deze onderwerpen een proactieve aanpak te kiezen. Dat deed ze door in de periode september 2018 - mei 2019 in 81 zieken huizen jaargesprekken te voeren aan de hand van de normen in de Governancecode Zorg.

Conclusies

  • De getoetste elementen van de principes uit de Governance code Zorg zijn voldoende zichtbaar in de ziekenhuizen. Er is veel aandacht voor de gedrags- en cultuuraspecten. De inspectie geeft de ziekenhuizen een compliment voor hun inspanningen en hoopt dat dit bijdraagt aan het maatschap pelijk vertrouwen in de zorg. Verdere ontwikkeling en investering en blijvend onderhoud van een open en veilige cultuur zijn uiteraard wel nodig om de zorg steeds beter te kunnen maken, maar ook om ongewenst gedrag aan te pakken en misstanden te voorkomen. 
  • Cliëntenraden ontwikkelen zich goed en hun positie wordt voldoende erkend en gewaardeerd door de raad van bestuur. Hierdoor heeft ‘de patiënt’ inspraak bij de besturing van het ziekenhuis. 
  • Medische stafbesturen zijn betrokken bij de ontwikkeling van beleid en artsen participeren in cultuurtrajecten. Het is nog niet altijd vanzelfsprekend dat medisch specialisten voorbeeldgedrag vertonen in het geven en ontvangen van feedback gericht op leren en verbeteren. 
  • Verpleegkundige adviesraden verschillen nog erg in professionele ontwikkeling. Bestuurders zouden in samenspraak met de verpleegkundige adviesraad, deze beroepsgroep meer invloed op de organisatie van de zorg kunnen geven. Ook het contact tussen het medisch stafbestuur en de verpleegkundige adviesraad is nog niet structureel en optimaal. 
  • Raden van bestuur reflecteren op hun functioneren en zorgen dat zij vakbekwaam zijn en blijven. Het is geen gemeengoed onder ziekenhuisbestuurders om zich te laten accrediteren. 
  • Raden van toezicht maken de ambities uit de Governance code Zorg om hun professionaliteit en deskundigheid permanent te ontwikkelen nog niet helemaal waar. Zij hebben vaak geen (gezamenlijk) scholingsplan. De evaluatie van het functioneren van de raad van toezicht wordt niet altijd ten minste eenmaal per drie jaar door een onafhanke lijke externe deskundige begeleid. 

Opzet van de jaargesprekken

Het jaargesprek begon met een onaangekondigd bezoek, bestaande uit twee interviews:

  • met twee verpleegkundigen (snijdende en beschouwende afdeling).
  • met twee arts-assistenten (snijdende en beschouwende afdeling).

Daarna volgden afzonderlijke gesprekken met (afgevaardigden van):

  • Besturen medische staf en verpleegkundige adviesraad.
  • Cliëntenraad.
  • Raad van bestuur en raad van toezicht.

Onaangekondigde bezoeken zijn een vast onderdeel van het jaargesprek. Hiermee kon de inspectie vaststellen of de principes uit de Governancecode Zorg niet alleen ‘in de bestuurskamer’, maar ook ‘op de werkvloer’ leven. 

Hieronder staan de principes uit de Governancecode Zorg die tijdens de jaargesprekken aan bod kwamen. De toelichtingen bij de principes zijn letterlijk overgenomen uit de code. Daaronder staan de belangrijkste bevindingen en geven wij aanbevelingen die voor ziekenhuizen van toepassing kunnen zijn. Van alle jaargesprekken is een verslag opgesteld dat op de website van de inspectie is gepubliceerd. 

Getoetste principes

Wat betekent dit voor het toezicht?

De wijze waarop ziekenhuizen verantwoording afleggen en de inspectie haar toezicht uitvoert, moet een bijdrage leveren aan goede en veilige zorg. De Raad voor Volksgezondheid en Samenleving schetst in haar rapport “Blijk van vertrouwen: anders verantwoorden voor goede zorg” een aantal ideeën over de wijze waarop zorgaanbieders verantwoording afleggen, waarbij zorgverleners zelf het voortouw nemen. Dat geeft ook 
de inspectie aanknopingspunten om haar toezicht verder te ontwikkelen. 

Dit eerste jaargesprek in een nieuwe opzet, waarbij alle ziekenhuizen met de inspectie hebben gesproken over de manier waarop zij inspraak, samenspraak en tegenspraak voor goede zorg organiseren, krijgt een vervolg. Vanaf september 2019 gaat de inspectie in de nieuwe ronde jaargesprekken in dialoog met de ziekenhuizen over de wijze waarop zij zich voor bereiden op toekomstige ontwikkelingen in de zorg.