Het resultaat telt meer dan ooit: van kwaliteitsindicator naar verbeterdoel

Zorgaanbieders en zorgprofessionals in de medische specialistische zorg laten zien dat zij leren en verbeteren. Eigen analyses van de ziekenhuizen en particuliere klinieken zijn beter dan ooit. Dat ziet de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd aan de jaarlijkse analyses van de kwaliteitsindicatoren. Dit geeft het vertrouwen dat dit systeem van registreren van resultaten naar een volgende fase kan. De inspectie ontwikkelt de kwaliteitsindicatoren daarom samen met het veld door naar verbeterdoelen.

De inspectie publiceert vandaag Het Resultaat Telt Ziekenhuizen 2019. Het Resultaat Telt geeft de resultaten van de kwaliteitsindicatoren weer van alle ziekenhuizen en particuliere klinieken in Nederland. Het belang van goede zorg is in de coronacrisis zichtbaarder dan ooit. Het Resultaat Telt toont aan dat gegevensanalyse een uitstekende basis kan bieden voor zorgverbetering. De kwaliteitsregistratie van de Nederlandse intensive cares (NICE) geeft goed inzicht in de bezetting van de IC-bedden. Dit blijkt cruciale informatie tijdens de coronapandemie.

Meer nadruk op leren en verbeteren

De stapsgewijze overgang van kwaliteitsindicatoren naar verbeterdoel betekent dat de nadruk meer op leren en verbeteren komt te liggen en minder op registreren. Registreren van de resultaten blijft nodig, maar kan gerichter worden ingezet, passend bij de verbeterdoelen. Verbeterdoelen sluiten aan bij verbeterambities, creativiteit en leren en verbeteren op de werkvloer door zorgprofessionals.

Voor 2020 werden er al twee onderwerpen geformuleerd als verbeterdoel: de continu├»teit van zorg voor kwetsbare pati├źnten en het preoperatief voedingsbeleid bij kinderen. In 2021 komen daar drie onderwerpen bij: een optimaal antistollingsbeleid, optimaal pijnbeleid en het terugdringen van letsel en functieverlies als gevolg van een val.