Betere resultaten Halt

Halt, de organisatie die jongeren aanpakt die delicten plegen, heeft haar interne werkwijze de afgelopen twee jaar sterk verbeterd. De Inspectie Justitie en Veiligheid (Inspectie JenV) en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) zijn positief over de ontwikkelingen bij Halt.

Zo worden de meeste zaken binnen de norm van dertig dagen opgepakt nadat ze zijn binnengekomen. Twee jaar geleden kampte Halt nog met wachtlijsten en haalden veel teams die norm niet. Door strakke sturing en continue aandacht voor de doorlooptijden is dat sterk verbeterd. Het aantal binnenkomende zaken is wel verminderd; van zo’n 16.000 in 2017 naar circa 14.400 in 2018. De zaken die binnenkomen zijn wel steeds zwaarder en vergen meer van de kwaliteiten van medewerkers.

Zorgmelding

Wanneer medewerkers van Halt zorgen hebben over bijvoorbeeld de ontwikkeling of opvoeding van een jeugdige die bij Halt is aangemeld, dan moeten zij een zorgmelding doen. IGJ ziet toe op deze zorgmeldingen.

Werkdruk

Inspectie J&V ziet ook verbetering als het gaat om de werkdruk. Halt geeft aan dat de capaciteit nu op orde is al blijven vacatures in sommige regio’s lang openstaan. Elkaar aanspreken blijft nog wel een aandachtspunt. Dat kan leiden tot fricties wat het werk niet ten goede komt.

Uitvoering

Halt wil in 2020 de uitvoering van de straffen aanpassen. De Inspectie JenV gaat naar verwachting eind volgend jaar onderzoeken of de uitvoering van de nieuwe Halt-straffen kwalitatief op orde is.

Jongeren tussen 12 jaar en 18 jaar kunnen na het plegen van een delict (variërend van diefstal tot spijbelen) een Halt-straf opgelegd krijgen in plaats van taakstraf. Een Halt-straf kan bestaan uit onder meer een schadevergoeding, het aanbieden van excuses en het maken een leeropdracht maken die te maken heeft met het gepleegde delict. Bij winkeldiefstal moeten ze zich bijvoorbeeld verdiepen in de gevolgen ervan.