Meer transparantie nodig in overeenkomsten tussen zorgprofessionals en leveranciers van medische hulpmiddelen

De dienstverleningsovereenkomsten tussen zorgprofessionals en leveranciers van medische hulpmiddelen moeten transparanter worden. In een onderzoek naar gunstbetoon bij medische hulpmiddelen zag de inspectie dat er weliswaar altijd een dienstverleningsovereenkomst is opgemaakt, maar dat die meestal te weinig inzicht geeft in de geleverde dienst en vergoeding.

Wat is gunstbetoon?

Sinds 1 januari 2018 is er wetgeving over gunstbetoon bij medische hulpmiddelen. Voor geneesmiddelen bestaat dit al langer. Verboden gunstbetoon gaat over het aanbieden van geld, diensten of goederen, met het kennelijke doel de verkoop van een medisch hulpmiddel te bevorderen. Een leverancier van medische hulpmiddelen mag geen gunstbetoon geven en een zorgprofessional mag het niet aanvaarden en er ook niet om vragen.

De patiënt hoort centraal te staan. Daarom zijn er strikte regels voor gunstbetoon. Een zorgprofessional mag dus niet (mogelijk) beïnvloed worden om een bepaald medisch hulpmiddel vaker te gebruiken of voor te schrijven. Dat betekent niet dat een leverancier nooit iets voor een zorgprofessional mag betalen. Denk bijvoorbeeld aan een lezing op een bijeenkomst die is georganiseerd door een leverancier. Daar krijgt de zorgprofessional een vergoeding voor. Dat mag, maar niet als de vergoeding niet in verhouding staat tot de geleverde dienst.

Onderzoeksresultaten

Een van de regels voor gunstbetoon is dat er een dienstverleningsovereenkomst moet worden opgemaakt. Het is goed om te zien dat leveranciers dat doen. Wel is er nog veel werk aan de winkel in het volledig maken van deze dienstverleningsovereenkomsten. Onderdelen zoals het uurtarief, de omvang van de opdracht en het te bereiken resultaat waren vaak nog niet goed beschreven. Dat maakt dat het niet inzichtelijk is welke tegenprestatie er tegenover de dienstverlening staat.

De inspectie kan een boete opleggen als de wettelijke regels voor gunstbetoon worden overtreden.  We hebben in dit onderzoek geen wettelijke overtredingen gezien. We leggen nu dan ook geen boetes op.

Wel vinden we het onwenselijk dat nog zoveel dienstverleningsovereenkomsten niet transparant zijn. De resultaten van dit onderzoek moeten de leveranciers ervan doordringen dat het noodzakelijk is om een volledige dienstverleningsovereenkomst op te stellen. Komend jaar komt er een vervolgonderzoek waarin de inspectie specifiek zal toetsen op de redelijkheid van de vergoeding.