Aanwijzing voor Dunya Woonzorg

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd heeft Dunya Woonzorg een aanwijzing gegeven. Dunya levert momenteel op één locatie in Arnhem (locatie Lotus) zorg aan ouderen met een migratieachtergrond. De veiligheid en kwaliteit van zorg is in het geding. De zorgaanbieder moet de tekortkomingen binnen een maand op orde hebben.

Wat is er aan de hand?

De inspectie stelt vast dat Dunya tekortschiet op alle thema’s die de inspectie toetst. Dat betreft: persoonsgerichte zorg, deskundige zorgverlener, medicatieveiligheid en sturen op kwaliteit en veiligheid. Dit zijn thema’s uit het zogeheten kwaliteitskader verpleeghuiszorg. Daarin staat waaraan zorgaanbieders moeten voldoen op het gebied van kwaliteit en veiligheid.

Dunya houdt geen rekening met de wensen van cliënten. Zo betrekt de organisatie de cliënten niet bij afspraken over de zorg. Soms worden afspraken gemaakt tegen de wens van de cliënt in. Dunya heeft ook geen actuele en volledige cliëntdossiers.

Verder ziet de inspectie ernstige tekortkomingen op het gebied van medicatieveiligheid. Medicatieveiligheid betekent een veilige en verantwoorde omgang met medicijnen. Daarnaast ontbreekt een kwaliteitssysteem, met normen en richtlijnen die een zorginstelling gebruikt om de kwaliteit en veiligheid van zorg te verbeteren.

De inspectie heeft er onvoldoende vertrouwen in dat Dunya zonder deze aanwijzing, een bestuursrechtelijke maatregel, voldoet aan normen voor goede zorg. De bestuurder ontkent dat er problemen zijn met kwaliteit en veiligheid van zorg bij Dunya. Ook stelt zij dat zorgdossiers op orde zijn, terwijl de inspectie ziet dat dit duidelijk niet het geval is.

Eerder dit jaar weigerde Dunya bij een andere locatie in Elst cliëntdossiers over te dragen toen daar de zorg werd overgenomen door een nieuwe zorgaanbieder. De overdracht gebeurde uiteindelijk toch, nadat de inspectie een last onder dwangsom oplegde. 

Hoe nu verder?

Een aanwijzing is een maatregel waarmee de inspectie Dunya dwingt om een einde te maken aan de ernstige situatie. De organisatie krijgt uiterlijk tot en met 19 september de tijd om de kwaliteit van zorg te verbeteren. De inspectie kiest voor deze korte termijn vanwege de risico’s voor de cliënten. Bovendien kreeg Dunya eerder van de inspectie de kans om de situatie te verbeteren. Dat is niet gebeurd.

Als Dunya niet aan de aanwijzingen voldoet, kan de inspectie een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang opleggen.

Documenten