Kwaliteitsrapporten belangrijke bijdrage aan kwaliteit gehandicaptenzorg

Kwaliteitsrapporten kunnen een belangrijke bijdrage gaan leveren aan het proces van leren en verbeteren in de gehandicaptenzorg

Dat is de conclusie van de Inspectie Gezondheidzorg en Jeugd in oprichting (IGJ i.o.) in de rapportage ‘Vertellen telt!’ naar aanleiding van de ervaringen van 24 instellingen voor gehandicaptenzorg met het nieuwe Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg en het opstellen van zogenaamde kwaliteitsrapporten

"Goed dat de sector het kwaliteitsrapport heeft ontwikkeld, waarmee kwaliteit beter en scherper in beeld komt voor alle betrokkenen”, zegt hoofdinspecteur Korrie Louwes van de inspectie.

Van elkaar leren

Het kwaliteitsrapport moet in de komende jaren het belangrijkste hulpmiddel worden om de interne ‘verbetercultuur’, gericht op het van elkaar leren, te versterken. Daarnaast is het kwaliteitrapport een middel om het eigen verhaal van de zorgaanbieders te vertellen en om verantwoording af te leggen over de kwaliteit en veiligheid van de geleverde zorg.

Het concept ‘zelfreflectie in teams’ is het meest vernieuwende element in het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg en wordt door de instellingen momenteel zeer divers ingevuld. De inspectie wil dat zorgaanbieders de komende tijd extra aandacht besteden aan de uitwerking van dit concept, zodat voor alle betrokkenen duidelijk wordt wat het concept inhoudt, welke effecten ermee beoogd worden en tot welke resultaten het moet leiden.

Kwaliteitsrapporten openbaar

De sector heeft afgesproken dat zorgaanbieders zelf de kwaliteitsrapporten openbaar maken, tegelijkertijd met de jaarrekening en het jaarverslag. De inspectie vindt dat een goede bijdrage aan de transparantie in de zorg. Veel van de 24 zorginstellingen hebben het kwaliteitsrapport over 2016 al op de eigen website gepubliceerd. Degenen die dit nog niet hebben gedaan, zullen dit gaan doen als het kwaliteitsrapport over het jaar 2017 gereed is.

Zorgaanbieders hebben eveneens het voornemen het kwaliteitsrapport toegankelijk en begrijpelijk te maken voor cliënten, bijvoorbeeld door een cliëntversie te maken. De inspectie verwacht dat in 2018 alle zorgaanbieders een cliëntversie zullen publiceren.

Het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg is gericht op leren en ontwikkelen. Dat geldt ook voor het proces om een kwaliteitsrapport op te stellen. De inspectie verwacht dat zorgaanbieders jaarlijks met elkaar op de vorm en inhoud reflecteren en goede voorbeelden gebruiken om elkaar te inspireren.